از کپسول‌های ضدحریق نانویی تا شیشه‌های نانویی

در چهارمین دوره نمایشگاه و جشنواره نانو شرکت‌های مختلفی محصولات خود را ارائه کرده‌اند. شرکت صنایع شیشه دورگونه جام خوانسار از جمله شرکت‌های حاضر در بخش خودرو چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو است که، دستاوردهای مبتنی بر فناوری نانو خود را در ۷ حوزه ارائه کرد.


در چهارمین دوره نمایشگاه و جشنواره نانو شرکت‌های مختلفی محصولات خود را ارائه کرده‌اند. شرکت صنایع شیشه دورگونه جام خوانسار از جمله شرکت‌های حاضر در بخش خودرو چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو است که، دستاوردهای مبتنی بر فناوری نانو خود را در ۷ حوزه شیشه، ورق‌های پلیمری گرمایشی، نانومواد، اطفای حریق، ماشین آلات و تجهیزات و کیت آزمایش سلامت موتور، گیربکس و دیفرانسیل ارائه کرد.

 

یکی از محصولات ارائه شده توسط این شرکت ماده ضد حریق تولید شده با استفاده از فناوری نانو است که نسل جدیدی از کپسول‌ها‌ی آتش‌نشانی محسوب می‌شود. به گفته مسئول این طرح در این محصول موادی به کار برده شده است که در ابتدا مانع از گسترش شعله به نواحی دیگر می‌شود و در مرحله بعدی مواد قابل اشتعال از شعله‌های آتش جدا می‌شود و پس از آن حالتی پیش می‌آید که به اصطلاح به آن خود خاموشی می‌گویند. این محصول بعد از طی این مراحل آتش را ظرف چند ثانیه خاموش می‌کند.

 

ماده ضد حریق نانویی مزیت‌های بسیاری نسبت به کپسول‌های آتش نشانی دارد. کار با این ماده بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی نسبت به کپسول‌های آتش‌نشانی، باعث خاموشی آتش می‌شود.

 

از دیگر محصولات ارائه‌شده در این غرفه می‌توان به شیشه‌های تصویری با استفاده از پلیمرهای مخصوص و کیت‌های الکترونیکی و شیشه‌های قابل کنترل مات و شفاف‌شونده اشاره داشت. از این شیشه‌ها به‌عنوان نسل جدید نمایشگرها و جایگزین تلویزیون‌های LCD، LED یاد می‌شود. این سیستم‌ها به‌صورت لمسی در تمام نقاط، امکان بهره‌وری بالا و متنوعی را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کنند.

 

نانومواد با ویژگی‌هایی چون ضدباکتری‌کردن تجهیزات، پاکیزه نگهداشتن داخل و بیرون خودرو، قطار و هواپیما، و نگهداری نمای انواع سنگ، سرامیک، کاشی‌های دست‌ساز و انواع نماهای ساختمانی، تولید صفحات جاذب و تولید انرژی خورشیدی و پوشش‌های مبتنی بر فناوری نانو برای منسوجات از دیگر دستاوردهای ارائه شده توسط این غرفه در چهارمین جشنواره نانو است.