ارائه دستگاه اسپکت حیوانی در چهارمین جشنواره نانو

شرکت پرتونگار پرشیا دستگاه جدید خود را که در تاریخ ۱۱ مهرماه در محل نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد در چهارمین جشنواره و نمایشگاه نانو ارائه کرد. این شرکت دستگاه اسپکت حیوانی را که برای تصویر برداری از موجودات کوچک استفاده می‌شود در بخش سازندگان تجهیزات چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ارائه کرده است.


شرکت پرتونگار پرشیا دستگاه جدید خود را که در تاریخ ۱۱ مهرماه در محل نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد در چهارمین جشنواره و نمایشگاه نانو ارائه کرد.

 

این شرکت دستگاه اسپکت حیوانی را که برای تصویر برداری از موجودات کوچک استفاده می‌شود در بخش سازندگان تجهیزات چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ارائه کرده است.

 

دستگاه اسپکت حیوانی یک سیستم تصویربرداری اسپکت از حیوانات کوچک است که تصاویر سه بعدی با وضوح بالا را از عملکرد فیزیولوژی ارگان‌های حیوانات آزمایشگاهی در اختیار قرار می‌دهد.

 

دکتر محمدرضا آی مدیرعامل شرکت پرتونگار پرشیا این دستگاه را کاملا داخلی معرفی کرد گفت: «تا کنون این دستگاه در ایران وجود نداشته است. در حدود دو سال پیش دو مرکز تحقیقاتی هم اقدام به خرید این دستگاه کردند که به خاطر قیمت بالای آن و همچنین تحریم‌های موجود موفق به تهیه آن نشدند». او همچنین ادامه داد: «این دستگاه نمونه خارجی نیز دارد و در کشورهای آمریکا، آلمان و هلند استفاده می‌شود».

 

مدیرعامل شرکت پرتونگار پرشیا در خصوص مزیت این دستگاه نسبت به نمونه خارجی آن توضیح داد: «در نمونه ساخته شده داخلی، دستگاه قادر به اندازه‌گیری موجوادت زنده در اندازه‌های مختلف است. همچنین در بخش آشکارسازی نیز در نمونه ایرانی تکنیک‌های متفاوت و متنوعی به کار رفته است».

 

عملکرد این دستگاه بدین ترتیب است که رادیو داروی مورد نظر در رگ موش تزریق می‌شود و سپس دستگاه با سیستم آشکارسازی خود تعدادی تصویر دو بعدی از زوایای مختلف در بازه ۳۶۰ درجه از موش تهیه می‌کند. پس از آن یک نرم افزار کامپیوتری با استفاده از داده‌های بدست آمده، یک تصویر سه بعدی از نحوه و میزان پراکندگی رادیودارو را در موش بازسازی می‌کند. این دستگاه می‌تواند در تشخیص‌های پزشکی مرتبط با نانو داروها کمک موثری داشته باشد.

 

لازم به ذکر است، دستگاه‌های رونمایی شده در بخش سازندگان تجهیزات چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو واقع در طبقه اول سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران، تا پایان ۱۷ مهرماه سال جاری به معرض دید عموم گذاشته شده است.