هشتمین نشست مجمع آسیایی نانو فردا برگزار می‌شود

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص نشست اعضای مجمع آسیایی فناوری نانو و چهارمین جشنواره فناوری نانو به خبرنگار ستاد خبر جشنواره چهارم توضیحاتی ارائه داد.


دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص نشست اعضای مجمع آسیایی فناوری نانو و چهارمین جشنواره فناوری نانو به خبرنگار ستاد خبر جشنواره چهارم توضیحاتی ارائه داد.

 

دبیر ستاد در خصوص هماهنگی‌های پیش از جشنواره در خصوص نشست گفت :«ما طی یکسال گذشته طوری برنامه‌ریزی کردیم که هشتمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو همزمان با چهارمین جشنواره فناوری نانو برگزار شود». به گفته سرکار علاوه بر اعضای مجمع آسیایی فناوری نانو، افراد مسئول به عنوان ناظر از کشورهای دیگر مثل روسیه، اتریش، فرانسه و انگلستان در این نشست حضور دارند.

 

دکتر سرکار درباره اهمیت همزمانی این نشست با جشنواره نانو گفت: «حضور اعضای مجمع آسیایی فناوری نانو در جشنواره باعث می‌شود تا این کشورها با سطح دانش فناوری‌ ایران از نزدیک آشنا شوند و پیشرفت‌های ایران را در بحث فناوری نانو به طور مستقیم مشاهده کنند».

 

دبیر ستاد درباره برنامه‌هایی که برای بازدید این اعضا در نمایشگاه به عمل آمده است توضیحاتی ارائه داد. به گفته وی: «برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده تا اعضای مجمع آسیایی فناوری نانو در گروه‌های چند نفره از نمایشگاه بازدید داشته باشند و بتوانند از بخش‌های دانش‌آموزی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دیگر بخش‌های نمایشگاه بازدید داشته باشند».

 

در ادامه دکتر سعید سرکار درباره برنامه امروز اعضای مجمع آسیایی فناوری نانو و نشست فردا گفت: «برای امروز برنامه بازدید از جشنواره انجام می‌شود و فردا نیز هشتمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو با حضور اعضا برگزار می‌شود». به گفته او در نشست فردا دو مبحث از سوی ایران ارائه می‌شود. در ابتدا دبیر ستاد دررابطه با وضعیت نانو در آسیا و کشورهای عضو مجمع آسیایی فناوری نانو صحبت خواهد کرد و پیشنهاداتی را برای رونق همکاری‌ها در منطقه ارائه خواهد داد، سپس دکتر بیت اللهی در خصوص وضعیت ایران در زمینه فناوری نانو توضیحاتی ارائه خواهد کرد.

 

به عقیده دکتر سرکار این جلسات بسیار می‌تواند در بهبود روابط و تعاملات بین کشورهای عضو مجمع آسیایی فناوری نانو موثر باشد. دریافت پیشنهادات همکاری از کشورهایی مثل کره جنوبی و مالزی نشان از درک درستی دارد که این کشورها از وضعیت ایران در زمینه فناوری نانو بدست آورده‌اند.

 

دکتر سرکار همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است با کشور خاصی تعاملی ایجاد شود یا خیر پاسخ دادند: «ما طبقه‌بندی خاصی درباره کشورهای آسیایی داریم. در رابطه با کشورهایی که از ما پیش‌روتر هستند، مثل چین، ژاپن و کره‌جنوبی تلاش‌مان این است که همکاری‌هایمان در زمینه آموزشی و تحقیقاتی را با این کشورها افزایش دهیم. با کشورهای هم سطح مثل هند، تایوان، استرالیا و سنگاپور نیز تعاملاتی را قرار است برقرار کنیم و در عین حال کشورهایی نیز هستند که توانمندی‌های پایین‌تری دارند که در نظر داریم به آنها کمک‌هایی در زمینه فناوری نانو ارائه دهیم. هم چنین به دنبال این هستیم که بازار محصولات فناوری نانو را در این کشورها گسترش دهیم و بتوانیم توانمندی‌های خود را به این کشورها عرضه کنیم».