هشتمین نشست مجمع آسیایی نانو آغاز به کار کرد

هشتمین نشست مجمع آسیایی نانو (ANF) امروز ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ در محل هتل اوین تهران آغاز به کار کرد. در این نشست اعضا ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و فعالیت‌های کشورهای خود در زمینه فناوری نانو در یک سال گذشته، به بحث در خصوص اهداف و برنامه‌های سال آینده مجمع می‌پردازند.


هشتمین نشست مجمع آسیایی نانو (ANF) امروز ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ در محل هتل اوین تهران آغاز به کار کرد. در این نشست اعضا ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و فعالیت‌های کشورهای خود در زمینه فناوری نانو در یک سال گذاشته به بحث در خصوص اهداف و برنامه‌های سال آینده مجمع می‌پردازند.

 

در نشست امروز که از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد، دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ایران در زمینه فناوری نانو در یکسال اخیر پرداخت. او در سخنرانی خود ضمن ارائه آماری از وضعیت تولید علم و فناوری کشورهای آسیایی و با اشاره به آمار ضعیف همکاری علمی کشورهای عضو ANF، پیشنهاداتی را نیز برای بهبود همکاری‌های کشورهای عضو ANF ارائه داد.

 

از جمله پیشنهادات ایران برای همکاری کشورهای عضو می‌توان به برگزاری کنفرانس‌های سالیانه بین کشورهای عضو، برگزاری کارگاه‌های علمی و کارگاه‌های تابستانی در کشورهای عضو، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه تحقیق و توسعه فناوری نانو و تبادل دانشجو در قالب دوره‌های فوق دکترا اشاره نمود.

 

طبق آمار ارائه شده در این جلسه، کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۱ مجموعا ۴۶٫۷% علم نانو را در جهان تولید نموده‌اند که این رقم جایگاه قاره آسیا را در این حوزه نشان می‌دهد. در میان کشورهای آسیایی، سنگاپور با داشتن بالاترین سطح ارجاعات به مقالات با کیفیت‌ترین مقالات قاره آسیا را تولید می‌کند. همچنین در حوزه ثبت اختراعات نانویی در کشورهای اروپایی(EPO) و امریکا(USPTO)، کشورهای ژاپن، کره جنوبی تایوان و چین از جایگاه خوبی برخوردارند.

 

پیشنهاد برگزای المپیاد دانش آموزی علوم وفناوری نانو در کشورهای عضو از دیگر پیشنهادات ایران در نشست امروز بود که با استقبال اعضا روبرو شد.

 

گفتنی است هشتمین نشست مجمع آسیایی نانو هر ساله در محل یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. در هر نشست در خصوص درخواست عضویت اعضای جدید تصمیم‌گیری شده، همچنین برنامه‌ها و اهداف سال آینده مجمع مشخص می‌شود.