درآمد زایی دانشگاه آرکانزاس از حقوق مالکیت فکری

در جریان مراسم افتتاح ساختمان جدید مهندسی و علوم نانو مواد در دانشگاه آرکانزاس از طرف شرکت نانو مچ (NanoMech) مبلغ ۳۷۵۰۰۰ دلار به مسئولین این دانشگاه پرداخت شد.


در جریان مراسم افتتاح ساختمان جدید مهندسی و علوم نانو مواد در دانشگاه آرکانزاس از طرف شرکت نانو مچ (NanoMech) مبلغ ۳۷۵۰۰۰ دلار به مسئولین این دانشگاه پرداخت شد. البته این چک از سوی نانومچ، شرکتی که در گذشته توسط دانشگاه آرکانزاس آمریکا راه اندازی شده و در زمینه بکارگیری فناوری نانو در تولید محصولات مختلف فعالیت می‌کند، نه به عنوان هدیه بلکه بابت اجازه استفاده از مالکیت فکری متعلق به دانشگاه (حق لیسانس) که توسط نانومچ با موفقیت به مرحله تجاری رسیده است پرداخت شد.

 

دیوید گیرهارت رییس این دانشگاه در یک نشست خبری گفت: «نانومچ نمونه بارزی از دستاوردهای حمایت از تحقیقات می‌باشد». وی افزود: «تلاش‌هایی که به منظور تجاری‌سازی در پارک تحقیقات و فناوری آرکانزاس صورت می‌گیرد، نقش مهمی در شکل گیری موفقیت‌هایی همچون شرکت مذکور ایفا می‌کند».

 

هر چند مبالغی که به دانشگاه پرداخت می‌شود، به تامین هزینه‌های این مجتمع یا انستیتوی مهندسی و علوم نانوی ما اختصاص نمی‌یابد؛ مراسم پرداخت چک امروز بر این حقیقت که فناوری نانو یک زمینه تحقیقاتی و صنعت در حال رشد در آرکانزاس می‌باشد، صحه می‌گذارد. مطالعات در زمینه نانو و تجاری‌سازی آن، دانشگاه آرکانزاس را در ایجاد کار و فرصت‌های شغلی در این ایالت یاری می‌دهد.

 

نانومچ که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد در حقیقت نتیجه تحقیقات پیشگامانه آجای مالش، استاد نمونه مهندسی است. این شرکت به یکی از تولیدکنندگان شناخته شده‌ی نانوذرات در عرصه جهانی بدل شده است. محصولات این شرکت در ماشین‌کاری و ساخت، روانکاری و انرژی، بسته بندی برای تازه نگه‌داشتن محصولات، روکش‌های ایمپلنت در زیست پزشکی و کاربری‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

جیم فیلیپس، رئیس و مدیر عامل نانومچ، می‌گوید: «تمامی نوآوری‌های حاصل از چهار عرصه فناوری نانومچ نسبت به فناوری‌های موجود از پیشرفت چشمگیری برخوردار هستند».

 

پرداخت مذکور در راستای توافق‌نامه امضا شده در سال ۲۰۰۵ بین دانشگاه و نانومچ صورت گرفته است. به عنوان بخشی از این توافق‌نامه، دانشگاه فناوری را لیسانس کرده و حق امتیاز آن را به نانومچ داده تا این شرکت به توسعه فناوری در عرصه تجاری بپردازد.

 

توافق نامه، نانومچ را ملزم به پرداخت مبالغ بالاسری به منظور فروش و یا هزینه لیسانس‌های فرعی می‌سازد که در چارچوب پتنت قرار می‌گیرند.

 

به گفته جیمز رانکین، معاون توسعه تحقیقات و اقتصاد: «نانومچ نشان می‌دهد که تحقیقات دانشگاهی چگونه می‌تواند تجاری شود و شغل‌هایی با حقوق بالا در آرکانزاس به وجود آورده و فناوری جدید را به بازار مصرف عرضه کند. دانشگاه، چرخه حیات تجاری سازی را با استفاده از اختصاص درآمدهای حاصل به پتنت کردن و لیسانس کردن تحقیقات آتی؛ ادامه می‌دهد».