تولید قطرات هم اندازه برای استفاده در درمان سرطان

دانشمندان آمریکایی یک ابزار میکروسیالی برای تولید سریع قطراتی با اندازه مشخص ساخته‌اند؛ این قطرات می‌توانند در نوعی درمان سرطان به نام embolisation یا لخته‌سازی به‌کار روند.

دانشمندان آمریکایی یک ابزار میکروسیالی برای تولید سریع قطراتی با اندازه مشخص ساخته‌اند؛ این قطرات می‌توانند در نوعی درمان سرطان به‌نام embolisation یا لخته‌سازی به‌کار روند.
در این نوع از درمان یک رگ خونی مسدود می‌شود تا خون به تومور سرطانی نرسد. Embolotherapy گازی یکی از انواع این نوع درمان به‌شمار می‌رود که در آن قطرات یک مایع وارد رگ خونی شده و سپس از امواج ماورای صوت (اولتراسونیک) برای مرتعش کردن قطرات و گرم کردن آنها تا حد تبخیر استفاده می‌شود. تبدیل فاز مایع به فاز گازی موجب افزایش حجم قطرات اولیه تا ۶ برابر حجم اولیه شده و رگ را مسدود می‌کند. روش‌های فعلی که برای تولید قطرات استفاده می‌شوند، موجب تولید قطراتی با اندازه‌های متفاوت شده و در نتیجه درمان‌گرها مجبورند انرژی فعال‌سازی بالایی توسط اولتراسونیک به‌کار برند.
حال آبراهام لی از دانشگاه کالیفرنیا در ایروین و همکارانش توانسته‌اند قطراتی با اندازه‌های یکنواخت تولید کنند. آنها نوعی ابزار میکروسیالی ساخته‌اند که می‌تواند به شکلی سریع و در یک مرحله، قطرات یکنواختی از پرفلوئوروپنتان (PFP) مایع را تولید نماید. این ابزار از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان روی یک بستر شیشه‌ای ساخته شده و از کانال‌های هندسی ثابتی تشکیل شده است که PFP مایع را هدایت می‌کنند تا از یک منفذ به قطر ۷ میکرومتر عبور کند.
این قطرات با سرعت بیش از صد هزار قطره در ثانیه تولید شده، تا هفته‌ها در دمای اتاق پایدار بوده و از نظر اندازه برای استفاده در Embolotherapy گازی مناسب هستند.
جوزف بال، متخصص Embolotherapy گازی در دانشگاه میشیگان آمریکا می‌گوید که این مطالعه چندین یافته جدید در این عرصه ارائه کرده است که از آن جمله می‌توان به «دستیابی به‌سرعت بالای تولید قطرات کپسوله شده با لیپید و تعیین ویژگی‌های دینامیکی تشکیل قطرات با استفاده از تصویربرداری بسیار سریع اشاره کرد».
لی در آینده می‌خواهد یک لایه دارویی در این قطرات PFP وارد کرده و قطراتی با قابلیت تغییر فاز برای chemoembolotherapy تولید کند. او می‌گوید: «رسانش داروهای شیمی‌درمانی همراه با این قطرات مسدودکننده باید بتواند غلظت موضعی دارو را افزایش داده و از نفوذ آن به جریان گردش خون جلوگیری کند. ما همچنین در حال برنامه‌ریزی برای بهبود اندازه و سرعت تولید این امولسیون‌ها ا استفاده از ابزارهای میکروسیالی هستیم».
جزئیات این تحقیق در مجله Lab Chip منتشر شده است.