کاهش هزینه تولید پیل سوختی با روش نشت لایه اتمی (ALD)

محققان فنلاندی موفق شدند با استفاده از روش نشت لایه اتمی (ALD) پوشش نازک‌تری از کاتالیست را در سطح پیل سوختی ایجاد کنند. با این کار مصرف کاتالیست کاهش یافته و کارایی سیستم نیز افزایش می‌یابد.

اخیرا مقاله‌ای تحت عنوان tomic Layer Deposition Preparation of Pd Nanoparticles on a Porous Carbon Support for Alcohol Oxidation در نشریه Journal of Physical Chemistry C به چاپ رسیده است که نشان می‌دهد با استفاده از روش نشت لایه اتمی (ALD) می‌تواند ۶۰ درصد از مقدار کاتالیست گران‌قیمت مورد نیاز جهت تولید پیل‌های سوختی را کاهش داد. تانجی کالی از دانشگاه آلتو می‌گوید این کشف بسیار مهمی محسوب می‌شود زیرا پیش از این کسی نتوانسته بود تا این حد در مصرف کاتالیست صرفه‌جویی کند.
پیل‌های سوختی می‌توانند جایگزین موتورهای احتراقی شوند که در حال حاضر در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پیل‌های سوختی که اکنون استفاده می‌شوند، باید از کاتالیست‌ها بهره گرفت. قیمت بالای این کاتالیست یکی از موانع اصلی بر سر راه توسعه این پیل‌ها است.
در بیشتر پیل‌های سوختی، سطح آند باید از یک پودر فلزی نجیب پوشیده شود تا سوخت بتواند با آن واکنش دهد. روش مبنی بر ALD که در دانشگاه آلتو ارائه شده است امکان نازک‌تر و یکنواخت‌تر کردن این پوشش را فراهم می‌کند با این کار هم هزینه تولید به‌شدت کاهش می‌یابد و هم کیفیت آن افزایش خواهد یافت.
نتایج این پروژه این فرصت را ایجاد می‌کند تا پیل‌های سوختی بهتری مبتنی بر الکل تولید کرد به‌طوری که از متانول و اتانول به‌عنوان سوخت در آنها استفاده نمود. حمل و نقل وکار با الکل بسیار ساده‌تر از سوخت‌های رایجی نظیر هیدروژن است. همچنین در پیل‌های سوختی الکلی امکان استفاده از پالادیوم به‌عنوان کاتالیست وجود دارد. رایج‌ترین کاتالیست در پیل‌های سوختی هیدروژنی پلاتین است که قیمت آن دو برابر بیشتر از پالادیوم است. این بدان معناست که پیل‌های سوختی الکلی که حاوی پالادیوم هستند برای عرضه به بازار بسیار اقتصادی‌تر هستند.
پیل‌های سوختی قادرند بدون ایجاد آلایندگی یا با تولید آلایندگی بسیار کم، الکتریسیته ایجاد کنند. آنها بسیار کارا بوده و می‌توانند با مصرف سوخت کمتر نسبت به ادوات مشابه، الکتریسیته بیشتری تولید کنند. از آنجایی که این پیل‌ها فاقد قطعه حرکتی هستند بنابراین خیلی بی‌صدا بوده و نیاز به نگهداری کمتری دارند.
در آینده، با کاهش هزینه تولید، پیل‌های سوختی جایگزین باتری‌ها در خودروها می‌شوند. هرچند در حال حاضر قیمت تولید این پیل‌ها بالاست اما در برخی سیستم‌های منزوی نظیر فضا پیماها از آنها استفاده می‌شود.