ایران؛ دارای سهم ۵۰ درصدی تحقیقات فناوری نانوی جهان اسلام

مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو، صبح امروز، سوم اسفندماه سال ۱۳۹۰،‌ در محل سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با حضور دکتر سید مهدی رضایت مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکترعلی‌اکبر قره‌آقاجی دبیر یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو، برگزار شد.


مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو، صبح امروز، سوم اسفندماه سال ۱۳۹۰،‌ در محل سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با حضور دکتر سید مهدی رضایت مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکترعلی‌اکبر قره‌آقاجی دبیر یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو و جمعی از اساتید و‌ محققان دانشگاهی برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم،‌ دکتر علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه فناوری نانو در این دانشگاه گفت: «با توجه به روند روبه رشد ثبت مقالات ISI در زمینه فناوری نانو توسط دانشجویان و محققین این دانشگاه، موفق شدیم تعداد مقالات ISI منتشر شده را از ۶۴ مقاله در سال ۲۰۱۰ به ۷۸ مقاله در سال ۲۰۱۱ برسانیم».

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندسی نساجی را از موثرترین صنایع در زمینه‌ کاربرد فناوری نانو دانست و گفت: «توجه دانشجویان این دانشگاه به کاربردهای فناوری نانو در صنعت نساجی باعث شد تا درسال ۱۳۸۸، در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ای جدید با عنوان «سازه‌های لیفی» را پایه‌ریزی کنیم که این امر تحولی عظیم در مهندسی نساجی محسوب می‌شود».

 

در ادامه مراسم دکتر سید مهدی رضایت،‌ مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو بااشاره به نقش ایران در توسعه دانش و فناوری در جهان، حضور ایران در عرصه علمی جهانی را تاثیرگذار دانست و گفت: «بدون شک ایران در بحث تولید دانش از جمله علوم و فناوری نانو، جزو بازیگران اصلی است و حضور ایران در نمایشگاه فناوری نانو ژاپن در ۲۷ بهمن‌ماه امسال مؤید همین مطلب بود».

مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به کسب رتبه ۱۲ در دنیا و رتبه اول در جهان اسلام در زمینه فناوری نانو از سوی ایران، گفت: «۵۰ درصد تحقیقات انجام شده در جهان اسلام متعلق به محققان و پژوهشگران ایرانی بوده و این نکته بیانگر جایگاه مهم ایران در عرصه فناوری نانو است».

دکتر سید مهدی رضایت با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۰ محصول داخلی در زمینه فناوری نانو به ثبت رسیده است، بیان کرد: «با توجه به سخت‌گیری‌های موجود در امر مجوز گرفتن برای محصولات حوزه پزشکی و سلامت،‌ تاکنون موفق شدیم برای شش محصول در این حوزه، مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت کنیم و داروی ضد سرطان سینا داکسوزوم آخرین داروی مبتنی بر فناوری نانویی است که این مجوز را دریافت کرده است».

 

دکترعلی‌اکبر قره‌آقاجی دبیر یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو، آخرین سخنران مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو بود. وی در صحبت‌های خود با اشاره به کسب افتخار و ثبت نوآوری در حوزه فناوری نانو از سوی محققان جوان ایرانی، این موفقیت‌ها را مرهون تلاش پژوهشگران جوان و نخبه‌های علمی کشور دانست وتاکید کرد: «حمایت از تحقیقات انجام‌شده در این حوزه، مؤثرترین گام به‌سوی پیشرفت کشور خواهد بود و در این راستا فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو بعنوان حامی این تحقیقات به خوبی قابل مشاهده است».

دبیر یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو در پایان با اشاره به برگزاری ۱۲ نشست تخصصی در زمینه فناوری نانو در این همایش،‌ برگزاری این همایش را نقطه عطفی در تعاملات صورت گرفته مابین دانشجویان و محققین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دیگر محققین دانست.

 

شایان ذکر است یازهمین همایش دانشجویی فناوری نانو، در روزهای ۳ و ۴ اسفندماه ۱۳۹۰ در دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شود. افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخبار همایش به پایگاه اینترنتی همایش‌های دانشجویی فناوری نانو به نشانی http://www.nisc.ir مراجعه کنند.