لکه‌گذاری بافت‌ها در مقیاس میکرو

گروهی از محققان سوئیسی یک روبشگر عمودی میکروسیالی ساخته‌اند که می‌تواند شرایط لکه‌گذاری ایمونوهیستوشیمی مختلفی روی یک نمونه منفرد بافت ایجاد نماید.

ایمونوهیستوشیمی فرایندی برای شناسایی نشانگرهای زیستی پادتن‌ها بوده و به‌طور معمول برای شناسایی سلول‌های غیرعادی در نمونه‌های مختلف بافت‌ها به‌کار می‌رود. متخصصان آسیب‌شناسی که بررسی‌های ایمونوهیستوشیمی را انجام می‌دهند، اغلب با نمونه‌های محدودی کار کرده و شرایط بهینه لکه‌گذاری آنها را نمی‌دانند. لکه‌گذاری کم موجب ایجاد پاسخ منفی نادرست شده و لکه‌گذاری زیاد موجب از بین رفتن تباین تصویر و ایجاد پاسخ مثبت نادرست می‌گردد.

روبشگر الماسی شکل روی نمونه بافت قرار گرفته و آن را به‌صورت افقی روبش می‌کند. میکروکانال‌های این ابزار مایعات را با فاصله ۱ تا ۳۰ میکرومتر از نمونه بافت تزریق کرده و می‌مکد.

حال امانوئل دلمارچه و همکارانش در آزمایشگاه تحقیقاتی آی‌بی‌ام زوریخ یک ابزار میکروسیالی ساخته‌اند که امکان لکه‌گذاری موضعی نمونه‌هایی از بافت مورد نظر را ایجاد کرده و در نتیجه شرایط لکه‌گذاری چندگانه روی یک نمونه واحد را ممکن می‌سازد.

این ابزار میکروسیالی به‌صورت عمودی روی نمونه بافت قرار گرفته و آن را به‌صورت افقی روبش می‌کند. نوک این ابزار دارای دو منفذ ریز است. مایع مورد نظر از یک منفذ روی نمونه تزریق شده و از منفذ دیگر بیرون کشیده می‌شود. دلمارچه می‌گوید: «به‌جای اینکه کل نمونه بافت لکه‌گذاری شود ، این روبشگر می‌تواند آن را با سرعت‌های مختلف اسکن نماید به‌نحوی که  زمان لکه‌گذاری به‌صورت موضعی تغییر یابد. این یک روش ساده است، اما حداقل باید در یک نقطه روی نمونه شرایط بهینه لکه‌گذاری مشاهده شود». در این روش نمونه‌های مورد نظر به شکل معمول برای لکه‌گذاری آماده شده و فرایندهای پس از لکه‌گذاری نیز تغییر نمی‌کنند.

دلمارچه و گروهش با این تحقیق کارایی اولیه این روش را نشان داده‌اند، اما امیدوارند بتوانند اثربخشی این راهکار جدید را در آزمایش‌های بالینی به اثبات برسانند. به‌علاوه، می‌توان از این روش در تحقیقات بنیادی نیز استفاده کرد. جِکیون پارک، متخصص مهندسی زیستی در موسسه پیشرفته علم و فناوری کره جنوبی می‌گوید: «برای به‌دست آوردن درک دقیق‌تر و پیچیده‌تر از فرایند کشف داروها و آسیب‌شناسی بالینی، توسعه روش جدید لکه‌گذاری بافت به‌منظور شناسایی نشانگرهای زیستی مختلف ضروری است». استفاده از این روبشگر میکروسیالی برای روبش چندین نقطه با شرایط مختلف می‌تواند در آنالیز نمونه‌های بافت‌های مختلف مفید باشد.جزئیات این تحقیق در مجله Lab Chip منتشر شده است.