استفاده از نانوذرات طلا در تشخیص آلودگی کاهو

گروهی از محققان آمریکایی با استفاده از نانوذرات طلا روشی برای تشخیص سریع باکتری سالمونلا و مخصوصاً رشته‌های مقاوم در برابر چندین دارو (MDR) در کاهو ابداع کرده‌اند.

ری توضیح می‌دهد که آزمایش مربوط به این کار را می‌توان با نمونه‌های میکروسکوپی از برگ‌های کاهو انجام داد. تغییر رنگ نمونه از صورتی به آبی نشان‌دهنده حضور سالمونلا است. از این روش می‌توان در مزارع کشاورزی و نقاط دوردست در کشورهای در حال توسعه استفاده کرده و با تشخیص حضور این باکتری، از مصرف محصولات آلوده جلوگیری کرد.

محققان برای شناسایی سریع  این باکتری از نانوذرات طلا به شکل پاپ کورن که به مولکول‌های پادتن متصل شده بودند، استفاده کرده‌اند. این پادتن‌ها مشابه مولکول‌هایی هستند که به سیستم ایمنی بدن در شناسایی و از بین بردن عفونت‌های ناشی از سالمونلا کمک می‌کنند. زمانی که این پادتن‌ها در تماس با باکتری سالمونلا قرار می‌گیرند، همراه با نانوذرات طلا به لایه بیرونی باکتری متصل می‌شوند. از آنجایی که باکتری بزرگ‌تر از ترکیب پادتن-نانوذره است، امکان اتصال چندین عدد از این ترکیب به هر باکتری وجود دارد. تغییر رنگ به آبی نشان‌دهنده ایجاد کمپلکس نانوذره-پادتن-باکتری است.

ری می‌گوید با استفاده از این روش امکان از بین بردن سالمونلای MDR وجود دارد؛ این کار از طریق عبور دادن نور با طول موج معین به آب آلوده صورت می‌گیرد. امواج نوری توسط نانوذرات طلا جذب شده و در نتیجه این نانوذرات گرم می‌شوند؛ بدین ترتیب لایه خارجی باکتری متصل به نانوذرات سوخته و باکتری از بین می‌رود.

این محققان در اصل نانوذرات طلا به شکل پاپ کورن را برای شناسایی و درمان سرطان سنتز نمودند. این شکل پاپ کورنی توانایی نشر نوری را که با استفاده از طیف‌سنجی رامان قابل تشخیص است، دارا است. محققان همچنین توانایی این نانوذرات در تشخیص میکرواُرگانیسم‌های دیگری همچون E. Coli را بررسی نمودند. ری می‌گوید این روش که در انتظار ثبت اختراع به سر می‌برد، قابلیت تجاری‌ شدن را دارد. در حال حاضر این گروه پژوهشی در حال بررسی سمیت این نانوذرات هستند. تاکنون هیچ نوع سمیت کوتاه مدتی شناسایی نشده است و تحقیقات بیشتر برای بررسی سمیت طولانی‌مدت این ذرات ادامه دارد.

جزئیات این تحقیق در دویست و چهل و سومین همایش ملی انجمن شیمی آمریکا ارائه شده است.