ادامه بلندپروازی‌های چین در زمینه تحقیقات نانوفناوری

در حالیکه چین به عنوان یکی از بازیگران اصلی درفناوری نانو مطرح شده، هند هنوز در حال تلاش برای رسیدن به این جایگاه است. در عین حال، مطابق مقاله‌ای که در شماره فوریه مجله ساینتومتریکس به چاپ رسیده، این دو کشور هنوز نیاز به بهبود و رشد بیشتری دارند تا دستاوردهای علمی آنها به مراجع علمی مطمئنی در جهان تبدیل شوند.


در حالیکه چین به عنوان یکی از بازیگران اصلی درفناوری نانو مطرح شده، هند هنوز در حال تلاش برای رسیدن به این جایگاه است. در عین حال، مطابق مقاله‌ای که در شماره فوریه مجله ساینتومتریکس (Scientometrics) به چاپ رسیده، این دو کشور هنوز نیاز به بهبود و رشد بیشتری دارند تا دستاوردهای علمی آنها به مراجع علمی مطمئنی در جهان تبدیل شوند.

 

این مطالعه که به رهبری سوجیت بهاتاچاریا در انستیتوی ملی مطالعات علوم، فناوری و توسعه دهلی نو (NISTADS) انجام گرفته، پیشرفت‌های صورت گرفته توسط هند و چین را در عرصه تحقیقات فناوری نانو با استفاده از چهار شاخص انتشار مقالات، پتنت‌ها، استانداردها و فرآیندها و محصولات؛ مورد ارزیابی قرار داده است.

 

سهم چین از مقالات منتشر شده در زمینه نانوفناوری از کمتر از ۱۰% در سال ۲۰۰۰ به نزدیکی ۲۵% در سال ۲۰۰۹ افزایش یافته و از آمریکا پیشی گرفته است. در مقابل هند رتبه هفتم را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

 

البته هیچ یک از این دو کشور در سه ژورنال تحقیقاتی برتر فناوری‌نانو نمود قابل توجهی نداشته‌اند. هرچند میزان حضور چین در ژورنال‌های معتبر در حال افزایش است، محققان آن در جذب ارجاعات از اتحادیه اروپا و آمریکا عقبتر مانده‌اند.

 

در زمینه تقاضای ثبت پتنت، چین پس از آمریکا قرار دارد و یک پنجم فعالیت‌های ثبت اختراع دنیا را از آن خود کرده است. در مقابل، هند تنها چهاردرصد این فعالیت ها را به خود اختصاص داده است.

 

در آوریل ۲۰۰۵ چین استاندارد ملی نانوفناوری را وضع و استانداردهای خواص مواد را تهیه کرده است. این کشور همچنین اقدام به راه‌اندازی کمیسیون‌هایی جهت نظارت بر استانداردهای فنی و نهادهای بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست کرده است.

 

طبق یافته‌های این مقاله، با تمرکز بر نانومواد و کاربردهای آن، تحقیقات در چین در مقایسه با هند در سطح بالاتری قرار دارد. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که روند تحقیقات در هند به سمت مسائل توسعه‌ای همچون تصفیه آب با استفاده از نانو، رهایش دارو و محیط‌زیست تمایل دارد. علیرغم عقب ماندن هند از چین، این کشور از بسیاری از کشورهای پیشرفته در زمینه نانو پیشی گرفته است.