بنابر گزارش شرکت Thomson Reuters تحت عنوان «وضعیت نوآوری سال ۲۰۱۱: دوازده زمینه کلیدی فناوری»، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی دستخوش یک کاهش شش درصدی در خصوص تولید ایده و ثبت اختراع بوده است.
جهتگیری نوآوری در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی
بنا بر گزارش شرکت Thomson Reuters تحت عنوان «وضعیت نوآوری سال ۲۰۱۱: دوازده زمینه کلیدی فناوری»، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی دستخوش یک کاهش شش درصدی در خصوص تولید ایده و ثبت اختراع بوده است. به عبارت دیگر، تعداد کل پتنتهای ثبت شده در این حوزه طی بازه زمانی ذکر شده از ۶۴۳۸ به ۶۰۸۲ نزول پیدا کرده است.
این گزارش که به رصد فعالیتهای ابتکاری و نوآورانه در دوازده عرصه فناوری از جمله حوزهی آرایشی و بهداشتی مشتمل بر زیر شاخههای مواد آرایشی، زیبایی پوست و مو، دئودرانتها و عطرها از طریق تجزیه و تحلیل پتنتها پرداخته است، حاکی از افت نوآوری در تمام زیرشاخههای صنعت آرایشی و بهداشتی – به جز دئودرانت که رشدی ۲۲ درصدی را تجربه کرده است- میباشد.
بیشترین موضوعهای ثبت اختراعات این صنعت مربوط به زیرشاخه لوازم آرایشی (makeup) با سهم ۴۲ درصد معادل ۳۷۰۶ ثبت اختراعات جهانی و بعد از آن به ترتیب زیرشاخههای بهداشت و محافظت پوست، مو، دئودرانت و عطر با درصد سهمهای ۳۱ (۲۶۵۲ عدد ثبت اختراع)، ۲۱ (۱۷۸۷ ثبت اختراع)، ۳ (۲۱۳ ثبت اختراع) و ۳ (۲۱۲ ثبت اختراع) میباشند.
شرکت فرانسوی L\’Oreal، یکی از بزرگترین تولیدکنندههای لوازم آرایشی و بهداشتی جهان، حائز رتبه اول زیرشاخه لوازم آرایشی صورت با ۳۲۲ ثبت اختراع در سال ۲۰۱۱ شده است. شرکتهای ژاپنی KAO با ۱۴۷ ثبت اختراع و Shiseido با ۱۲۵ ثبت اختراع به ترتیب در رتبهی دوم و سوم قرارگرفتهاند. همچنین شرکت Procter & Gamble (P&G) در بین تولید کنندگان امریکای شمالی با به ثبت رساندن ۴۴ ثبت اختراع در زیرشاخه مذکور پیشرو میباشد.
صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در حال عبور از یک دورهی انتقال است. رکود اقتصادی اخیر صدمات شدیدی به این صنعت – همچون سایر صنایع – وارد کرده است اما با این وجود تقاضای بازار برای محصولات بهداشت شخصی آقایان، بکارگیری فناوری نانو در فرمولاسیون محصولات، سرمایهگذاری تحقیق و توسعه در بازارهای نوظهور، و محصولات و داروهای جلوگیری از پیری افزایش یافته است.
میزان نوآوری در این صنعت – که بوسیله تجزیه و تحلیل پتنت اندازهگیری میشود – از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به طور کلی کاهش یافته است که میتواند نمایانگر این باشد که در این حوزه، بیشتر مصرفکنندگان به قیمت محصول اهمیت میدهند و طالب محصولاتی هستند که به اصطلاح امتحان خود را پس داده باشند.
فناوری نانو: روند صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی آرزوی همیشگی بشر برای حفظ جوانی و جلوگیری از پیری موجب سوق دادن فناوری نانو به سوی صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات پتنتها نشان میدهد که فعالیت نهادهای تحقیق و توسعه در زمینه زیبایی و مراقبت (بهداشت) شخصی طی سالهای گذشته، به جز بازهی زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، به بیش از صد درصد افزایش یافته است.
فناوری نانو امکان نفوذ بیشتر مرطوب کنندهها، کرمهای ضد آفتاب، شامپوها و سایر محصولات بهداشت شخصی به عمق پوست و مو را فراهم میسازد و تاثیر و دوام این محصولات را افزایش میدهد. به علاوه، بدین ترتیب از چرب شدن بیش از حد پوست در اثر استعمال این مواد جلوگیری میشود. همچنان که بشر در تلاش و آرزوی بهبود ظاهر فیزیکی خود است، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به جستجوی یافتن اکسیر جوانی میپردازد. در این مسیر، افزایش نوآوری و محافظت از آن به کمک قوانین ثبت اختراع اجتناب ناپذیر است. |