جهت‌گیری نوآوری در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی

بنابر گزارش شرکت ‏Thomson Reuters‏ تحت عنوان «وضعیت نوآوری سال ۲۰۱۱: دوازده زمینه کلیدی فناوری»، صنعت ‏لوازم آرایشی و بهداشتی طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی دستخوش یک کاهش شش درصدی در خصوص تولید ایده و ثبت ‏اختراع بوده است.

‎ بنا بر گزارش شرکت ‏Thomson Reuters‏ تحت عنوان «وضعیت نوآوری سال ۲۰۱۱: دوازده زمینه کلیدی فناوری»، صنعت ‏لوازم آرایشی و بهداشتی طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی دستخوش یک کاهش شش درصدی در خصوص تولید ایده و ثبت ‏اختراع بوده است. به عبارت دیگر، تعداد کل پتنت‌های ثبت شده در این حوزه طی بازه زمانی ذکر شده از ۶۴۳۸ به ۶۰۸۲ نزول ‏پیدا کرده است.

 

این گزارش که به رصد فعالیت‌های ابتکاری و نوآورانه در دوازده عرصه فناوری از جمله حوزه‌ی آرایشی و بهداشتی مشتمل بر زیر شاخه‌های مواد آرایشی، زیبایی پوست و مو، دئودرانت‌ها و عطرها از طریق تجزیه و تحلیل پتنت‌ها پرداخته ‏است، حاکی از افت نوآوری در تمام زیرشاخه‌های صنعت آرایشی و بهداشتی – به جز دئودرانت که رشدی ۲۲ درصدی را تجربه ‏کرده است- می‌باشد.‏

 

بیشترین موضوع‌های ثبت اختراعات این صنعت مربوط به زیرشاخه لوازم آرایشی ‏‎(makeup)‎‏ با سهم ۴۲ درصد معادل ۳۷۰۶ ‏ثبت اختراعات جهانی و بعد از آن به ترتیب زیرشاخه‌های بهداشت و محافظت پوست، مو، دئودرانت و عطر با درصد سهم‌های ۳۱ ‏‏(۲۶۵۲ عدد ثبت اختراع)، ۲۱ (۱۷۸۷ ثبت اختراع)، ۳ (۲۱۳ ثبت اختراع) و ۳ (۲۱۲ ثبت اختراع) می‌باشند. ‏

 

شرکت فرانسوی ‏L\’Oreal، یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های لوازم آرایشی و بهداشتی جهان، حائز رتبه اول زیرشاخه لوازم ‏آرایشی صورت با ۳۲۲ ثبت اختراع در سال ۲۰۱۱ شده است. شرکت‌های ژاپنی ‏KAO‏ با ۱۴۷ ثبت اختراع و ‏Shiseido‏ با ‏‏۱۲۵ ثبت اختراع به ترتیب در رتبه‌ی دوم و سوم قرارگرفته‌اند. همچنین شرکت ‏Procter & Gamble (P&G)‎‏ در بین تولید ‏کنندگان امریکای شمالی با به ثبت رساندن ۴۴ ثبت اختراع در زیرشاخه مذکور پیشرو می‌باشد.‏

 

صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در حال عبور از یک دوره‌ی انتقال است. رکود اقتصادی اخیر صدمات شدیدی به این صنعت – ‏همچون سایر صنایع – وارد کرده است اما با این وجود تقاضای بازار برای محصولات بهداشت شخصی آقایان، بکارگیری فناوری نانو ‏در فرمولاسیون محصولات، سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه در بازارهای نوظهور، و محصولات و داروهای جلوگیری از پیری افزایش ‏یافته است.

 

میزان نوآوری در این صنعت – که بوسیله تجزیه و تحلیل پتنت اندازه‌گیری می‌شود – از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به طور ‏کلی کاهش یافته است که می‌تواند نمایانگر این باشد که در این حوزه، بیشتر مصرف‌کنندگان به قیمت محصول اهمیت می‌دهند ‏و طالب محصولاتی هستند که به اصطلاح امتحان خود را پس داده باشند.‏

 

 

فناوری نانو: روند صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی

آرزوی همیشگی بشر برای حفظ جوانی و جلوگیری از پیری موجب سوق دادن فناوری نانو به سوی صنعت لوازم آرایشی و ‏بهداشتی شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات پتنت‌ها نشان می‌دهد که فعالیت نهادهای تحقیق و توسعه در زمینه زیبایی و ‏مراقبت (بهداشت) شخصی طی سال‌های گذشته، به جز بازه‌ی زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، به بیش از صد درصد افزایش یافته است. ‏

 

فناوری نانو امکان نفوذ بیشتر مرطوب کننده‌ها، کرم‌های ضد آفتاب، شامپوها و سایر محصولات بهداشت شخصی به عمق پوست ‏و مو را فراهم می‌سازد و تاثیر و دوام این محصولات را افزایش می‌دهد. به علاوه، بدین ترتیب از چرب شدن بیش از حد پوست در ‏اثر استعمال این مواد جلوگیری می‌شود.‏ همچنان که بشر در تلاش و آرزوی بهبود ظاهر فیزیکی خود است، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به جستجوی یافتن اکسیر ‏جوانی می‌پردازد. در این مسیر، افزایش نوآوری و محافظت از آن به کمک قوانین ثبت اختراع اجتناب ناپذیر است.‏ ‎
 

‎ ‎ ‎ ‎‎