تولید نانوژنراتور پیزوالکتریکی جدید

گروهی از محققان موسسه فناوری جرجیا با استفاده از نانوذرات سرامیکی پیزوالکتریک نسل جدیدی از نانوژنراتورهای ارزان و بزرگ را تولید کرده‌اند.

گروه تحقیقاتی پروفسور کیون جائه لی از دانشکده علوم و مهندسی مواد (KAIST) با استفاده از نانوذرات سرامیکی پیزوالکتریک نسل جدیدی از نانوژنراتورهای ارزان و با مقیاس وسیع را تولید کرده‌اند.

اخیراً فناوری نانوژنراتورهای مبتنی بر اثر پیزوالکتریک که منابع انرژی غیرآلاینده‌ای همچون انرژی مکانیکی و ارتعاشی باد و موج دریا را به انرژی الکتریکی بی‌پایان برای استفاده بشر تبدیل می‌سازد، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. با این حال فناوری‌های قبلی که در این زمینه توسعه یافته‌اند، دارای محدودیت‌هایی همچون فرایندهای پیچیده، هزینه بالا و اندازه محدود هستند.

اخیراً گروه تحقیقاتی پروفسور لی یک نانوژنراتور مبتنی بر یک ماده نانوکامپوزیتی تولید کرده‌اند که می‌تواند بر مشکلات قبلی غلبه کرده و یک سامانه انرژی ارزان، ساده و در مقیاس بزرگ فراهم نماید. این محققان ابتدا نانوذرات پیزوالکتریک را با نانومواد کربنی(نانولوله‌های کربنی و اکسید گرافن احیا شده) در یک بستر پلی دی‌متیل سیلوکسانی (PDMS) مخلوط کرده و با روش ساده روکش‌دهی چرخشی یا روکش‌دهی میله‌ای ژنراتور نانوکامپوزیتی را تولید کردند.

پروفسور ژونگ لین وانگ از موسسه فناوری جرجیا که مخترع این نانوژنراتور است، می‌گوید: «اولین نتیجه این تحقیق معرفی یک ماده نانوکامپوزیتی است که می‌تواند در یک سامانه انرژی، توان مورد نیاز خود را تأمین کند؛ با گسترش این فناوری می‌توان از آن به‌عنوان نانوژنراتور در محصولات الکتریکی مصرفی، شبکه‌های حسگری گسترده و لباس‌های پوشیدنی بهره برد».جزئیات این تحقیق در مجله Advanced Materials منتشر شده است.