دستگاه ایرانی تولید نانو الیاف در اداره اختراعات آمریکا

محققان شرکت فناوران نانومقیاس موفق به اختراع نوع مخصوصی از پمپ سرنگی ویژه فرایند الکتروریسی شدند. این دستاورد با شماره ۲۹۳۹۷۰۲۳ در اداره‌ ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) فایل شده است.


محققان شرکت فناوران نانومقیاس موفق به اختراع نوع مخصوصی از پمپ سرنگی ویژه فرایند الکتروریسی شدند. این دستاورد با شماره ۲۹۳۹۷۰۲۳ در اداره‌ ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) فایل شده است.

 

دکتر رضا فریدی مجیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر عامل شرکت فناوران نانومقیاس در گفتگو با بخش اخبار سایت ستاد فناوری نانو گفت: «پمپ های سرنگی در دستگاه‌های الکتروریسی فعلی، مصارف عمومی دارند و کارایی لازم برای فرایند الکتروریسی را ندارند، به همین دلیل ما در جهت طراحی و ساخت قطعه‌ای مخصوص برای فرایند الکتروریسی گام برداشتیم و موفق به ثبت اختراع این پمپ سرنگی خاص دستگاه الکتروریسی آزمایشگاهی شدیم و توانستیم از آن برای دستگاه‌های تولید نانوالیاف استفاده کنیم».

 

دکتر فریدی مجیدی در ادامه گفتگو ابراز داشت: «با استفاده از پمپ سرنگ الکتروریسی که توسط خودمان طراحی شده است و در دستگاه الکتروریسی استفاده می‌کنیم، می‌توانیم دستگاه‌های آزمایشگاهی با اندازه‌های کوچک را طراحی کنیم و بسازیم». وی در رابطه با نانوفیبرهای تولیدی با این دستگاه ارتقاء یافته گفت: «با توجه به سهولت کار در این دستگاه، قطعا نانوفیبرهایی با کیفیت بهتر تولید خواهد شد».

 

دکتر فریدی، طراح و سازنده این محصول، از مقرون به صرفه بودن این دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن خبر داد و گفت: «قیمت نمونه‌های مشابه، بالای ۳۰ هزار دلار است و در مواردی حتی تا ۸۰ هزار دلار هم می‌رسد، در حالی‌که دستگاه‌های شرکت ما با قیمت تقریبا یک پنجم متوسط قیمت خارجی یعنی ۱۵ میلیون تومان در حال عرضه هستند».

 

گفتنی است، شرکت فناوران نانومقیاس علاوه بر ساخت دستگاه‌های الکتروریس آزمایشگاهی که خاص تحقیقات هستند، چندین دستگاه الکتروریس نیمه‌صنعتی و صنعتی را نیز ساخته است و تا کنون موفق به کسب عناوین مختلف از جمله برترین‌های جشنواره علم تا عمل، رتبه دوم جشنواره فناوری نانو و رتبه سوم طرح‌های توسعه جشنواره بین‌المللی خوارزمی شده است. این شرکت با تکیه بر فناوری و دانش کاملا بومی خود و بدون وابستگی به هیچ محصول خارجی توانسته است تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های الکتروریس آزمایشگاهی، صنعتی، نیمه‌صنعتی، دستگاه‌های تامین کننده ولتاژ بالا (high voltage) دستگاه‌های پمپ سرنگی را به شرکت‌ها و مراکز علمی و صنعتی ایرانی و حتی به مراکز خارج از کشور به فروش برساند.

 

مدیر عامل شرکت فناوران نانومقیاس، دلیل اصلی اقدام به ثبت اختراع این محصول در سطح بین‌المللی را حفظ مالکیت طرح عنوان کرد و گفت: «در راستای ثبت اختراع، از حمایت‌های مالی و معنوی بخش مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری نانو بهره‌مند شده‌ایم. این حمایت‌ها بسیار موثر و مفید است و امیدواریم ادامه پیدا کند».