ملاحظات مربوط به اطلاع‌رسانی فناوری‌نانو در رسانه‌های گروهی اسلوونی

به طور کلی و بر اساس یافته‌های محققان، انعکاس اخبار مربوط به علم و فناوری‌ در رسانه‌های جمعی اسلوونی ضعیف بوده و فناوری‌نانو نیز از این امر مستثنی نیست.

رسانه‌های گروهی یکی از کانال‌های اصلی اطلاع‌رسانی علمی و فناوری به عموم مردم می‌باشند. فناوری‌نانو نیز به عنوان یکی از پیشرفت‌های علمی و مدرن بسیار خوش‌آتیه، تلقی می‌شود. با این وجود، ابهامات زیادی در این حوزه وجود داشته و به نظر می‌رسد که روزنامه‌های ملی در شکل‌گیری بینش عمومی در زمینه ریسک‌ها و مزایای بالقوه آن نقش مهمی دارند.

بر اساس یک مطالعه جدید با عنوان «دیدگاه‌های روزنامه‌ها در زمینه فناوری‌نانو در اسلوونی»، نحوه پوشش خبری فناوری‌نانو در رسانه‌های ملی اسلوونی در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ بررسی شده است.

در این تحقیق، محققان تعداد مقالات منتشر شده در ۳ روزنامه را در نظر گرفته و نحوه‌ی تدوین هر مقاله، به این معنی که این مقاله بر جنبه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی یا اخلاقی، قانونی و اجتماعی (ELSI) تمرکز داشته‌اند را ثبت کرده‌اند.

به طور کلی و بر اساس یافته‌های محققان این تحقیق، انعکاس اخبار مربوط به علم و فناوری‌ در رسانه‌های جمعی اسلوونی ضعیف بوده و فناوری‌نانو نیز از این امر مستثنی نیست. اگرچه، طی دوره این مطالعه، تعداد مقالات مربوط به حوزه فناوری‌نانو افزایش یافته، اما تعداد آنها به طور قابل توجهی کم بوده و در رابطه با این موضوع، در سه روزنامه، به طور متوسط سالیانه تنها ۱۲ مقاله منتشر شده است.

بیشتر این مقالات (۹۱٫۸ درصد) بر الزامات علمی فناوری‌نانو، ۵٫۵ درصد بر الزامات اقتصادی و ۲٫۷ درصد بر الزامات سیاست‌گذاری فناوری‌نانو تمرکز داشته‌اند. از این تعداد مقالات اندک نیز، پوشش‌ جنبه‌های مثبت فناوری‌نانو در مقابل جنبه‌های بالقوه منفی آن بیشتر بوده است.

اگرچه دانشمندان کشور اسلوونی در حوزه فناوری‌نانو مشارکت دارند اما تعداد و محتوای مقالات علمی در رسانه‌های گروهی این کشور تا حدی محدود بوده و این امر نشان می‌دهد که اطلاع رسانی مربوط به علوم در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کمتر است.

براساس یافته‌های محققان در سال ۲۰۱۰ میلادی، تنها ۵۲ درصد شهروندان اسلوونی بر این باور بودند که توسعه فناوری‌نانو باید ارتقا یابد. این یافته‌ها ممکن است نشان دهنده این امر باشدکه مردم اسلوونی به حوزه فناوری‌نانو به عنوان یک حوزه جدید و نه به عنوان یک فناوری راهبردی توجه دارند. در سایر کشورهای اروپایی نظیر آلمان، دانمارک، اسپانیا، هلند و ایتالیا، رسانه‌های بیشتری پیامدهای اجتماعی علوم را پوشش داده و این موضوع باعث افزایش آگاهی عمومی و مقبولیت فناوری‌‌های جدید در این کشورها می‌شود.

در تحقیق فوق، محققان با ۸ دانشمند برگزیده‌ی فعال در حوزه فناوری‌نانو نیز مصاحبه کرده‌اند. به طور کلی این دانشمندان بر این عقیده‌ بودند که نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری یک دیدگاه‌ عمومی بسیار مهم بوده و این دیدگاه عمومی نیز به نوبه خود بر شکل‌گیری مقررات مربوط به تحقیقات فناوری‌نانو حایز اهمیت هستند. در نتیجه، بیشتر این دانشمندان از سطح و کیفیت پوشش خبری فناوری‌نانو در رسانه‌های گروهی ملی اسلوونی ناراضی بوده و پیشنهاد کرده‌اندکه با افزایش تعداد روزنامه ‌نگارانی که از این علم شناخت دارند، این وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد.

متن کامل این گزارش به قیمت ۲۵ دلار از طریق نشانی قابل خریداری است.