روشی جدید و ارزان برای تشخیص سرطان دهان

گروهی از محققان آمریکایی و مالزیایی با استفاده از یک حسگر ساخته شده از نانولوله‌های کربنی فشرده که با نانوذرات طلا روکش‌دهی شده بودند، یک ابزار میکروسیالی ارزان برای تشخیص سرطان دهان تولید کرده‌اند. بنابر گفته محققان این ابزار را می‌توان تغییر داده و از آن برای شناسایی سرطان‌های دیگر استفاده کرد.

بررسی‌هایی که روی ۷۸ بیمار مبتلا به سرطان دهان و ۴۹ نمونه کنترل انجام شد نشان داد که میزان اختصاصی بودن این روش در تشخیص سرطان دهان ۹۸ درصد، و حساسیت بالینی آن ۸۹ درصد است.
با وجودی که گروه‌های تحقیقاتی دیگری نیز روش‌هایی برای تشخیص سرطان دهان با استفاده از نشانگرهای زیستی خون ابداع کرده‌اند، اما تمام این روش‌ها بر فناوری‌های گران و زمان‌بر مبتنی هستند.
این ابزار میکروسیالی جدید می‌تواند به‌طور هم‌زمان مقادیر بسیار پایین ۴ پروتئین را که به‌همراه یکدیگر نشان‌دهنده وجود سرطان دهان هستند، تشخیص دهد.
در این کار دانه‌های مغناطیسی که هر یک با ۱۲۰ هزار مولکول پادتن پوشیده شده‌اند، برای گرفتن مقادیر بسیار پایین پروتئین‌های نشانگر و بیرون کشیدن آنها از نمونه خون مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپس این دانه‌ها به‌درون یک ابزار میکروسیالی تزریق شده و از روی عناصر حسگری عبور داده می‌شوند. خروجی الکتریکی هر حسگر نشان‌دهنده سطح یک پروتئین خاص در نمونه خون است.
بنابر گفته این محققان، کل فرایند تشخیصی حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. قیمت هر یک از این تراشه‌های حسگری یک‌بار مصرف که از نانولوله‌های کربنی ساخته شده‌اند، حدود ۹ دلار است. در ساخت دستگاه الکترونیکی که سیگنال‌های حسگری را می‌خواند، از قطعات و پمپ‌های الکترونیکی موجود استفاده شده است و هزینه این دستگاه در مجموع زیر ۲۶ هزار دلار است. این هزینه پایین امکان خرید آن را تقریباً برای تمام آزمایشگاه‌های زیست‌پزشکی فراهم می‌آورد.
محققان موسسه ملی تحقیقات دندان و سر، دانشگاه Salve Regina، بنیاد نوآوری تحقیقاتی سرطان مالزی، و دانشگاه مالایا در این مطالعه مشارکت داشته‌اند.
جزئیات این تحقیق در مقاله‌ای با عنوان:
“Ultrasensitive detection of cancer biomarkers in the clinic using a nanostructured microfluidic assay”
در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است. خلاصه‌ای از این مقاله از طریق سایت مجله در دسترس است.