شرکت‌های آمریکایی؛ مالک بیش از نیمی از پتنت‌های فناوری نانو

تیمی از وکلای شرکت مک درموت ویل و امریدر، گزارش جدیدی در زمینه فناوری نانو که آن را «پنجمین انقلاب فناورانه» نامیده، منتشر کرده است. این تحقیق نشان داد که بیش از نیمی از پتنت‌های فناوری نانو در سال ۲۰۱۱ مربوط به ایالات متحده است.


تیمی از وکلای شرکت مک درموت ویل و امریدر، گزارش جدیدی در زمینه فناوری نانو که آن را «پنجمین انقلاب فناورانه» نامیده، منتشر کرده است. در این گزارش از نانوفناوری به عنوان محرک مهم و فزاینده در اقتصاد یاد شده است.

 

یکی از رایج‌ترین موضوعات حقوقی که نانوفناوری برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند مالکیت فکری است؛ زمینه‌ای که این شرکت در آن تخصص دارد. والری مور، کارگزار پتنت در مک درموت و از نویسندگان گزارش توضیح می‌دهد که فناوری نانو و کاربردهایش بطور فزاینده‌ای اهمیت پیدا کرده زیرا این فناوری یک «فناوری توانمند» است. او می‌گوید: «این فناوری می‌تواند در صنایع متنوعی بکار رود: تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، دارو و انرژی. همچنین می‌تواند در یک بخش در جنبه‌های بسیاری کاربرد داشته باشد.»

 

بطور مثال، برای افزایش رنگ و توقف رشد باکتری به بعضی از رنگ‌ها نانوذرات اضافه می‌شود. نانوذرات می‌تواند به کاهش وزن کامپوزیت‌هایی که در تجهیزات ورزشی و کارخانه‌های خودروسازی کاربرد دارند کمک کند. همچنین نانوذرات نقره را می‌توان به چسب‌های زخم اضافه کرد تا خواص ضدباکتری آنها افزایش یابد.

 

بر طبق این گزارش، محصولات مصرفی، مراقبتی بهداشتی و بخش‌های انرژی با استفاده از فناوری نانو بیشترین فرصت رشد را دارا هستند. این مطالعه ۲۵ صاحب امتیاز (Assignee) اول در نوشتجات پتنت فناوری نانو ۲۰۱۱ را رتبه‌بندی کرده است؛ شرکت‌های برجسته مستقر در آمریکا در این لیست شامل: آی بی ام، ۳M، زیراکس، شرکت جنرال الکتریک و «سیستم‌های کاربردی نانوساختار شرکت لاکهید مارتین» است. شرکت سامسونگ کره جنوبی در این رنکینگ جایگاه اول را داراست.

 

این مطالعه که بیش از یک سال و نیم برای تحقیقات و گزارش طول کشید، بر روی پتنت‌های پذیرفته شده (گرنت) در زمینه فناوری نانو متمرکز شده است. سوالی که نویسندگان گزارش مطرح کرده‌اند این است که آیا ایالات متحده در این مسیر پیشرو است یا پس از کشورهایی مثل چین و هند قرار دارد.

 

این تحقیق نشان داد که بیش از نیمی از پتنت‌های فناوری نانو در سال ۲۰۱۱ شامل تقاضانامه‌های پتنت چاپ شده، پتنت‌های پذیرفته شده و تقاضانامه‌های پتنت بین‌الملی چاپ شده، مربوط به ایالات متحده است. بیش از نیمی از شرکت‌هایی که در بالای لیست مالکیت فکری در زمینه کامپیوتر و الکترونیک، انرژی‌های سنتی و جایگزین، مراقبت بهداشتی و پزشکی، قرار دارند در آمریکا مستقر هستند.

 

جردن می گوید: «به نظر می‌رسد ما هنوز مشخصا پیشرو هستیم. ایالات متحده کشف‌های جدیدی را انجام می‌دهد که سبب می‌شود بخش‌های اقتصادی واقعا رو به جلو حرکت کنند.»