فناوری نانو کمیت و کیفیت ترکیبات ناشناخته را آشکار می‌کند

در بخش تجهیزات این دوره از جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو دستگاهی ارائه شده است که ترازوی ملکولی نام دارد. این دستگاه قادر به شناسایی ترکیبات مجهول و ناشناخته است.


در بخش تجهیزات این دوره از جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو دستگاهی ارائه شده است که ترازوی ملکولی نام دارد. این دستگاه قادر به شناسایی ترکیبات مجهول و ناشناخته است.

 

 

 

 

دکتر محمود تبریزچی، محقق این طرح در گفت وگو با خبرنگار ستاد نانو نقش تاثیر گذار در عملی کردن این ایده را تحریم‌های موجود در زمینه دستگاه‌های آزمایشگاهی برشمرد و گفت: «دستگاه طیف سنج جرمی زمان پرواز، یکی از دستگاه‌های پیشرفته و پیچیده مورد نیاز بسیاری از آزمایشگاه‌های کشور است که در لیست تحریم قرار گرفته. من بعنوان یک محقق و شیمیدان در خارج از کشور با این دستگاه کار می‌کردم اما بعد از اتمام دوران تحصیل خود و مراجعت به ایران مشاهده کردم که در زمینه این دستگاه در فقر به سر می‌بریم و همین نکته انگیزه‌ای شد تا به فکر تولید این دستگاه بیافتم.»

 

وی در ادامه گفت: «شیمیدان‌ها، بیوشیمیدان‌ها و کسانی که با آنالیز محصولات سرو کار دارند به شدت به این دستگاه نیاز دارند و متاسفانه برخی از آزمایشگاه‌های ما نمونه‌های آزمایشگاهی خود را برای آنالیز به خارج از کشور ارسال می‌کنند و خیلی از آزمایشگاه‌ها هم به دلیل نداشتن این دستگاه بسیاری از ایده‌هایی که دارند را نمی‌توانند انجام بدهند. خوشبختانه ستاد نانو با شناخت اهمیت این دستگاه از این طرح حمایت کرد و اکنون دستگاه طیف سنجی جرمی زمان پرواز آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی به محققان است.»

 

گفتنی است، آنالیز جرمی به روش زمان پرواز یکی از انواع تکنیک‌های طیف‌سنج جرمی است که در آن یون‌ها پس از تولید، توسط یک میدان الکتریکی قوی شتاب‌دار می‌شوند. این شتاب در ماده ایجاد انرژی جنبشی کرده که مقدار آن به جرم و سرعت یون‌ها وابسته است. این دستگاه مدت زمان رسیدن ذره به آشکارساز را اندازه‌گیری می‌کند. 

 

دکتر محمود تبریزچی از ارتقای این سیستم در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: «در نظر داریم که مدل مالدی (MALDI) این دستگاه را نیز که برای ماکرو ملکول‌ها و ماکروپروتئین‌ها کاربرد دارد به بهره‌برداری برسانیم. در حال حاظر نمونه‌ای از این مدل در ایران نیست.»