استقبال خوب از بخش صنعت پنجمین جشنواره نانو

طبقه اول سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران، در ایام پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو،‌ جایگاه برپایی غرفه‌های شرکت‌ها و صنایع فعال در حوزه فناوری نانو است. شرکت‌های حاضر در جشنواره امسال محصولات خود را در زمینه‌های سلامت و بهداشت، کشاورزی، مواد، خودرو، ساختمان و تجهیزات آزمایشگاهی، در معرض دیدبازدیدکنندگان نمایشگاه قرار دادند.


طبقه اول سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران، در ایام پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو،‌ جایگاه برپایی غرفه‌های شرکت‌ها و صنایع فعال در حوزه فناوری نانو است. شرکت‌های حاضر در جشنواره امسال محصولات خود را در زمینه‌های سلامت و بهداشت، کشاورزی، مواد، خودرو، ساختمان و تجهیزات آزمایشگاهی، در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار دادند.

 

 

محصولات ارائه شده در جشنواره پنجم به نسبت جشنواره سال قبل از ویژگی‌هایی برخوردار بود که عمده تفاوت آن نیز محسوب می‌شد؛ بسیاری از شرکت‌ها در این یکسال توانسته بودند محصولات خود را به بازار عرضه کنند و بعضی از شرکت‌ها به گفته خودشان به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کرده‌اند که از آن میان می‌توان به لوله‌های بی‌صدای گروه صنعتی وحید و روغن موتور پردیس شیمی باختر اشاره کرد.

 

 

 

شرکت پردیس شیمی باختر در بیرون از سالن خلیج فارس و در فضایی مجاور به نمایشگاه صنعت غرفه داشت. بگفته مسئول این غرفه، وضعیت مکانی این غرفه موجب شد که بتواند تعاملات خوبی در زمینه فروش روغن موتور با صنعتگران حاضر در نمایشگاه صنعت داشته باشد.

 

 

 

مسئول غرفه شرکت پارسا پلیمر شریف به خبرنگار ستاد نانو گفت: «در زمینه تامین مواداولیه مور‌د نیازمان مانند نانوسلولز و نانوکلی با شرکت‌های تولید کننده نانومواد حاضر در نمایشگاه تعاملاتی داشتیم.»

 

 

 

شیشه‌کاوه نیز که تا کنون دو دوره در جشنواره برترین‌های فناوری نانو مورد تقدیر قرار گرفته، امسال در بخش ساختمان حضور موفقی داشت. بگفته مهندس امیری، کارشناس بازاریابی این شرکت، نمایشگاه امسال نسبت به پارسال تفاوت‌ها و برتری‌هایی داشت که یکی از آنها حضور تعداد بیشتری از شرکت‌ها در بخش صنعت بود.

مهندس امیری افزود:«در نمایشگاه امسال توانستیم هم با غرفه‌داران و هم با بازدیدکنندگان تعاملاتی داشته باشیم که قرار شد در خصوص همکاری‌های بیشتر در محل شرکت ملاقات کنیم.»

در غرفه شیشه کاوه سه نوع شیشه نانویی ارائه شده که عبارتند از شیشه‌های رفلکس، شیشه‌های Low-E و آینه پشت‌نما، که در همه آنها از فناوری نانو استفاده شده است.

 

 

 

شرکت اکسیر نانو سینا با نانوداروی سینادوکسوزوم در نمایشگاه شرکت کرده بود. بگفته دکتر دانشگر، مدیر عامل شرکت بازدیدهای نمایشگاه به نسبت سال گذشته بهتر بود و غرفه‌ها هم به لحاظ کیفی و کمی بهتر بودند.

دکتر دانشگر گفت: «برخی از مهمانان خارجی حاضر در نمایشگاه در بازدید از این غرفه، متقاضی خرید این نانو دارو شدند و قرار شد برای عقد قرارداد و همکاری در ارتباط باشند.»

مدیر عامل شرکت تولید کننده نانو داروی ضد سرطان، به خبرنگار ستاد گفت که در حال حاضر به دنبال دریافت مجوز صادرات از وزارت بهداشت و وزارت صنایع و معادن و سایر مراجع زیربط است تا بتواند محصولشان را به بازار بین‌المللی وارد کند.

 

 

 

مسئول دبیرخانه کمیته نانوی وزارت جهاد کشاورزی نیز در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاه امسال به خبرنگار ستاد گفت: « نمایشگاه خوبی بود و تجهیزاتی که ارائه شده بود نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بود و بازدید نیز بیشتر بود، برخی مراجعاتی هم ما از طرف محققان و تولیدکنندگان داشتیم، که در زمینه انجام پروژه‌های مشترک همکاری داشته باشیم.»

بگفته مهندس احمدی بیشتر پیشنهادات همکاری در زمینه تولید نانومواد و کشاورزی و بهینه سازی سامانه‌های سردخانه‌ها بوده است.

 

 

 

در بخش شرکت‌های خدماتی که کارگزاران موسسه خدمات فناوری تا بازار را شامل می‌شوند حضور نانوپویش ایرانیان پررنگ بود. مسئولین این غرفه هم، از نمایشگاه امسال رضایت داشتند و به برخی صحبت‌ها و پیشنهادات از طرف سایر سرمایه‌گذاران به سرمایه گذاری مشترک اشاره کردند.

مسئول غرفه این شرکت با اشاره به قرار گیری غرفه نانوپویش در بخش شرکت‌ها گفت: «توانستیم تعاملات خوبی داشته باشیم و این بخاطر موقعیت فیزیکی شرکت است که تولیدکنندگان و مخترعان برای سرمایه‌گذاری بر روی طرح خود براحتی به ما دسترسی داشتند.»

 

 

 

اما یکی از بخش‌های جدیدی که کمتر به آن پرداخته شد اتومبیل نانویی بود که به همت کارگروه صنعت و بازار و با همکاری گروه صنعتی ساپکو، در کنار خانه نانویی در طبقه اول نمایشگاه نانو به نمایش گذاشته شد.

بگفته مهندس دریاباری، کارشناس خودروی کارگروه صنعت و بازار، ۱۶ قطعه از قطعات این ماشین بر مبنای فناوری نانو بهینه و تولید شده‌اند. وی افزود: «۳۰ در صد این قطعات هم‌اکنون به تولید انبوه رسیده‌اند و ما در حال رایزنی هستیم تا بقیه قطعات نیز صنعتی شوند.»

مهندس دریاباری از خصوصیات این ماشین به صرفه جویی در مصرف سوخت، عدم آلودگی محیط زیست و ایمنی بالا، اشاره کرد. هاوزینگ چراغ‌های عقب و جلو، قاب و پروانه فن، مخزن جذب بخارات بنزین، باک، فیلتر هوا، مبدل کاتالیزوی جاذب آلاینده‌ها و فیلتر هوا، از جمله قطعاتی است که در این ماشین بر اساس فناوری نانو تولید شده‌اند. اکثر تولید کنندگان این قطعات در نمایشگاه امسال حضور دارند.

مهندس کاویانی کارشناس ساپکو نیز از نمایشگاه امسال رضایت داشت و گفت: «اکثر بازدیدکنندگان از اهل فن بودند.»
 

 

پنجمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی تهران از ۱۳ مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و امروز ۱۷ مهرماه به کار خود پایان خواهد داد.