تازه‌های بخش تجهیزات در پنجمین جشنواره نانو

در بخش تجهیزات پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو سه دستگاه جدید برای اولین بار در فضای نمایشگاهی این دوره از جشنواره ارائه شده است. ایجاد حفرات نانومتری، ساخت قطعات نانومتری با چگالی واقعی و افزایش قدرت تفکیک تصویر‌برداری از جمله مزایای این سه دستگاه جدید است.


در بخش تجهیزات پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو علاوه‌بر تجهیزات رونمایی شده توسط رئیس جمهور،‌ سه دستگاه جدید برای اولین بار در فضای نمایشگاهی این دوره از جشنواره ارائه شده است.

 

 

ایجاد حفرات نانومتری، ساخت قطعات نانومتری با چگالی واقعی و افزایش قدرت تفکیک تصویر‌برداری از جمله مزایای این سه دستگاه جدید است.

 

 

 

دستگاه کاویتاسیون تنها دستگاهی است که به وسیله آن می‌توان حفراتی در حد نانومتری ایجاد کرد. به گفته مدیر بازرگانی شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر با استفاده از این دستگاه می‌توان فاز روغنی را بدون اینکه دوفاز متفاوت ایجاد شود در داخل آب وارد کرد. در این روش فاز روغن که فاز دوم است در داخل حباب‌ها قرار خواهد گرفت و بصورت پایدار در محیط باقی می‌ماند. کاربرد این دستگاه در زمینه فناوری نانو به گونه‌ای است که می‌توان نانومواد را با استفاده از حباب‌های ایجادی داخل یک محیط مایع مثل آب وارد کنیم. از کاربردهای دیگر این دستگاه می‌توان به مخلوط کردن آب با سوخت‌ها اشاره کرد. با این کار علاوه‌بر حفظ راندمان حرارتی، مصرف سوخت به شدت پایین می‌آید.

 

 

 

دستگاه پرس داغ در خلا با سیستم گرمایش سریع القایی برای زینتر کردن پودرها بویژه نانوپودرها کاربرد دارد. در این دستگاه عملیات فشردن و زینتر کردن همزمان باهم انجام می‌شود و قطعه بدست آمده چگالی بالاتری نسبت به روش اول دارد چرا که در این روش چگالی قطعه به چگالی ایده‌آل نزدیک‌تر می‌شود. به گفته دکتر مهدی هاشمی مدیرعامل شرکت خلاءپوشان فلز، به این دلیل از فضای خلاء استفاده شده است که این محیط باعث می‌شود تا پودرهای سرامیکی غیراکسیدی یا فلزات در این محیط اکسید نشوند و بتوانند ساختار اولیه خود را حفظ کنند. این دستگاه باعث می‌شود تا از رشد دانه‌ها در اندازه‌های میکرو و نانو جلوگیری شود و در نهایت قطعه مورد نظر ساختار نانویی خود را حفظ و خواص فیزیکی بالاتری نسبت به ساختار میکرو پیدا کند. وی استقبال از این دستگاه را در فضای نمایشگاهی این دوره از جشنواره بسیار خوب ارزیابی کرد.

 

 

 

به گفته مدیر عامل شرکت نانوسیستم پارس با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی می‌توان خلاءهای موجود در میکروسکوپ TEM را برطرف کرد. بعنوان مثال با این دستگاه می‌توان از سطوح عایق و ملکول‌های بیولوژیکی تصویر گرفت. از طرفی قدرت تفکیک این تصویربرداری به مراتب بیشتر است. وی همچنین اعلام کرد بخاطر اینکه قبلا نمونه‌ای وارداتی از این دستگاه ارائه شده بود ارائه این دستگاه از سوی بازدیدکنندگان خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.

 

پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو در تاریخ ۱۳مهرماه سال جاری آغاز شد و امروز ۱۷مهرماه به کار خود پایان داد.