ساخت هولوگرام با پیکسل‌های بسیار کوچک

دانشمندان با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به ساخت نوعی هولوگرام شدند که وضوح بالاتری نسبت به هولوگرام‌های رایج دارد. پژوهشگران دانشگاه کمبریج موفق به کشف خواص غیرعادی پراش نور توسط نانولوله‌های کربنی شدند، بنابراین تصمیم گرفتند از این نانولوله‌ها برای تولید هولوگرامی استفاده کنند که کلمه کمبریج روی آن نقش بسته باشد.

برخی محققان معتقدند که نانولوله‌های کربنی بخشی از قلب صنعت آینده است به‌طوری که می‌تواند حوزه‌های مختلف از  پیل‌های خورشید و درمان سرطان گرفته تا تصویربرداری را تحت شعاع قرار دهد. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای تحت عنوان the 2D images that optically render as three-dimensional در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.

هایدر بات از محققان این پروژه می‌گوید پیکسل‌های کوچک موجب پراش نور با زاویه بزرگتر می‌شود که با این کار زاویه دید هولوگرام افزایش می‌یابد. در واقع پیکسل‌های کوچکتر به‌معنای قدرت تفکیک بیشتر است. ما از نانولوله‌های کربنی به‌عنوان عنصر پراش دهنده، پیکسل، استفاده کرده تا هولوگرام‌هایی با قدرت تفکیک بیشتر و زاویه دید بزرگتر ایجاد کنیم.

نانولوله‌های کربنی مورد استفاده در این پروژه چند لایه بوده و قطرشان ۷۰۰ برابر نازکتر از تار موی انسان است این نانولوله‌ها روی ویفرسیلیکونی رشد داده شده که در نهایت ساختارهایی لوله‌ای پدیده آمده است.

محققان موفق شدند با استفاده از این سیستم، نام دانشگاه کمبریج را با کیفیت بالا ایجاد کنند. بات می‌گوید این تازه شروع کار است، نتیجه کار ما نه تنها دارای قدرت تفکیک بالایی است بلکه حساسیت زیادی در تغییر رنگ نسبت به نور ورودی دارد. حسگرهای هولوگرافیک با حساسیت بالا می‌تواند برای شناسایی حرکات، تغییر زاویه، دما، و دانسیته مواد زیستی استفاده شود. این پروژه مسیر تولید هولوگرام‌های سه بعدی با استفاده از نانوساختارها را هموار می‌کند، هولوگرام‌هایی که دارای میدان دید وسیع و قدرت تفکیک بالا است.

محققان این پروژه دو مرحله مهم در مسیر تجاری سازی این فناوری پیش روی دارند: اول این که ماده‌ای ارزان به‌عنوان جایگزین نانولوله‌های کربنی پیدا کنند، آنها برای این کار قصد دارند از نانوسیم‌های اکسید روی استفاده کنند که اثر مشابه نانولوله کربنی دارد. دوم این که محققان قصد دارند روی حرکت این تصویر تحقیق کنند. در حال حاضر این هولوگرام کاملا ثابت است اما پژوهشگران قصد دارند تا با استفاده از روش‌های مختلف نظیر ترکیب پیکسل‌ها با بلور مایع نمایشگر سیال تولید کنند.