بهبود امنیت اسناد با استفاده از دی ان ای

یک شرکت سوئیسی موفق به ساخت کد امنیتی با استفاده از دی ان ای شده است. این کد از ۶۴ باز دی ان ای تشکیل شده است. با استفاده از این فناوری می‌توان سیستم‌های ضد جعل اسناد را بهبود داد.

اخیرا گزارشی توسط سازمان همکاری توسعه اقتصادی منتشر شده است که در آن اعلام شده در سال ۲۰۰۷ تجارت بین‌المللی در بخش جعل اسناد ۲۵۰ میلیارد دلار گردش مالی داشته است. این سازمان معتقد است که سهم جعل از تجارت جهانی نزدیک به ۲ درصد است. در این آمار، اطلاعات مربوط به  محصولات دیجیتال قید نشده است. جعل و تقلب در صنایعی از قبیل داروسازی، ساخت قطعات هواپیما و طراحی لباس مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

اخیرا با توسعه فناوری نانو پیشرفت‌های قابل توجهی در این بخش صورت گرفته است. برای مثال یک شرکت روی نانوساختارهای فلورسانس کار می‌کند تا با استفاده از آن امنیت اسکناس‌های بانکی را بهبود دهد. شرکتی دیگری از برچسب‌های دی‌ان‌ای در فرآیند ساخت ویفرهای نانوالکترونیک استفاده کرده است تا امنیت آنها را به حداکثر برساند.

فناوری حفاظت مبتنی بر دی‌ان‌ای در حوزه مبارزه با جعل بسیار مفید است. Genuine-ID یک شرکت تازه تاسیس سوئیسی است که محصولات امنیتی مبتنی بر کدهای دی‌ان‌ای می‌سازد به این محصولات پاسپورت محصول جنیوم آی دی گفته می‌شود.

این محصول چگونه کار می‌کند:

مولکول‌های دی‌ان‌ای در طول فرآیند تولید به محصول اضافه می‌شود. تنها یک ppm از آن برای برچسب زدن به محصول کافی است در واقع برای یک تن ماده خام اولیه، یک گرم از این برچسب کافی است. با این غلظت کم، افزودن برچسب تاثیر منفی روی خواص اصلی ماده نمی‌گذارد. از سوی دیگر نیاز به فرآیند اضافی در تولید این محصول وجود ندارد.

مولکول‌های دی‌ان‌ای به‌منظور محافظت از شرایط سخت محیطی در طول زندگی خود، درون میکروکپسول‌هایی از جنس دی‌اکسید سیلیکون قرار می‌گیرند. این میکروکپسول‌ها چیزی جز حباب‌های شیشه‌ای بسیار کوچک با قطر ۱۰۰ نانومتر نیستند.

ساختار مولکول دی‌ان‌ای می‌تواند از روی چهار باز مختلف خوانده شود: آدنین، سیتوزین، گوانین و تیمین. در فناوری اطلاعات سیستم کد‌دهی به‌صورت دوتایی است این در حالی است که این سیستم، کددهی چهارتایی است به‌طوری یک کد ده رقمی به‌صورت C-G-A-C-T-T-G-A-C-A خواهد شد.

در محصول شرکت Genuine-ID از کدی با ۶۴ رقم استفاده شده است اگر این ۶۴ رقم با سیستم چهارتایی موجود در دی‌ان‌ای بخواهند حالت‌های مختلفی ایجاد کنند، رقمی بزرگی بدست می‌آید (۳۷ ۱۰×۳۴). یک کپی از این کد به محصول اضافه می‌شود تا به‌عنوان برچسب امنیتی روی آن عمل کند.