ارائه نانوذرات جدیدی برای درمان سرطان

پژوهشگران موسسه فناوری سلطنتی ملبورن نانوذراتی تولید کرده‌اند که بسیار ارزان و غیرسمی بوده و از آن می‌توان برای رادیودرمانی سرطان استفاده کرد. این نانوذرات می‌تواند جایگزین نانوذرات گران‌قیمت طلا در درمان سرطان شود.

پژوهشگران موسسه فناوری سلطنتی ملبورن نانوذراتی تولید کرده‌اند که بسیار ارزان و غیرسمی بوده و از آن می‌توان برای رادیودرمانی سرطان استفاده کرد. این نانوذرات می‌تواند جایگزین نانوذرات گرانقیمت طلا در درمان سرطان شود.

این تیم تحقیقاتی استرالیایی روی یافتن جایگزینی برای نانوذرات طلا کار می‌کنند تا از آن در درمان سرطان استفاده کنند نانوذرات طلا بسیار گران‌قیمت و تاحدی سمی است. محمود القطامی می‌گوید ما دریافتیم که بیسموت می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد، تست‌های ما نشان داد اگر از نانوذرات بیسموت استفاده شود مقدار تابش دوبرابر شده و سلول‌های سرطانی از بین می‌روند. در واقع اگر مقدار تابش را بتوان افزایش داد آنگاه می‌توان مقدار دوز ماده رادیودرمانی را کاهش داد با این کار بیمار کمتر در معرض اثرات منفی این داروها قرار می‌گیرد. 

القطامی می‌افزاید نانوذرات فلزی می‌توانند موجب بهبود و افزایش کارایی رادیودرمانی شوند اما باید از موادی ارزان‌تر و ایمن‌تر برای این کار استفاده کرد. نانوذرات بیسموت گزینه مناسبی برای این کار است زیرا قیمت هر گرم آن تنها چند دلار است در حالی که هر گرم نانوذرات طلا هزاران دلار قیمت دارد. از سوی دیگر نانوذرات بیسموت غیرسمی بوده و عوارض جانبی اندکی دارد.
القطامی می‌گوید با این حال هنوز باید تحقیقاتی بیشتری در این باره انجام داد تا بتوان از این سیستم در درمان سرطان استفاده کرد. نتایج این پژوهش بسیار جالب توجه بوده و انگیزه‌های ما را برای ادامه تحقیقات افزایش می‌دهد.

filereader.php?p1=main_13264068d108c6901
القطامی با چند گروه تحقیقاتی از دانشگاه ملبورن، موسسه تحقیقاتی سلامت در موسسه فناوری سلطنتی ملبورن، دانشگاه سری و موسسه تحقیقات سرطان برای انجام این پروژه همکاری داشته است. برای تست کارایی بیسموت، القطامی نانوذرات بیسموت را درون یک شناساگر قرار داد، شناساگری که توسط همین گروه تحقیقاتی ساخته شده بود. آنها با استفاده از این شناساگر مقدار دوز تابش را در سه بعد اندازه‌گیری کردند.

محققان نمونه و شناساگر را در معرض تابش نرمال مورد استفاده در درمان سرطان قرار دادند. مقدار تابش مورد نیاز برای رهاسازی در نانوذرات بیسموت با دوز مورد نیاز برای درمان با نانوذرات طلا مقایسه شد. نتایج نشان داد که نانوذرات مبتنی بر بیسموت تابش را ۹۰ درصد افزایش می‌دهند.
این تیم تحقیقاتی قصد دارد تا مطالعات بیشتری انجام داده تا یافته‌های خود را اعتبار بیشتری ببخشد. با این کار مسیر استفاده از این روش برای درمان سرطان هموار می‌شود. نتایج این پژوهش در کنفرانس بین المللی دوزیمتری تابش سه بعدی در سیدنی ارائه شده است.