به‌دام اندازی سلول‌های سرطانی با ظرف شیشه‌ای

پژوهشگران معتقدند که یک ظرف شیشه‌ای که دارای زبری نانومقیاس است می‌تواند روشی ساده برای مطالعه تومورهای سرطانی باشد. محققان دانشگاه میشیگان ظرفی ساخته‌اند که سلول‌های متحرک سرطانی که درون جریان خون در حرکت هستند می‌توانند به آن بچسبند. این سلول‌ها مسئول بروز بیماری سرطان هستند. در واقع پزشکان می‌توانند با استفاده از یک تست خون ساده و استفاده از این ظرف، بروز بیماری سرطان را در بدن پیش بینی کنند.

پژوهشگران معتقدند که یک ظرف شیشه‌ای که دارای زبری نانومقیاس است می‌تواند روشی ساده برای مطالعه تومورهای سرطانی باشد. محققان دانشگاه میشیگان ظرفی ساخته‌اند که سلول‌های متحرک سرطانی که درون جریان خون در حرکت هستند می‌توانند به آن بچسبند. این سلول‌ها مسئول بروز بیماری سرطان هستند. در واقع پزشکان می‌توانند با استفاده از یک تست خون ساده و استفاده از این ظرف، بروز بیماری سرطان را در بدن پیش‌بینی کنند. 

سلول‌های متحرکت سرطانی در بدن بسیار نادر هستند به‌طوری به ازای هر یک میلیارد سلول خونی، یک سلول سرطانی متحرک وجود دارد. از سوی دیگر سلول‌های سرطانی شبیه هم نبوده حتی اگر از یک تومور خارج شده باشند. در حال حاضر با ابزارهای فعلی تنها می‌توان تعدادی از این نوع سلول‌ها را شناسایی کرد، سلول‌هایی که دارای پروتئین سطحی ویژه‌ای بوده یا از سلول‌های نرمال خون بزرگتر باشد. اما این ابزار جدید می‌تواند سلول‌هایی را شناسایی کند که پیش از این امکان شناسایی آنها وجود نداشته است.
جیانپینگ فو از محققان این پروژه می‌گوید سیستم ما قادر است طیف وسیعی از سلول‌های متحرک تومور را به‌دام بی‌اندازد صرف نظر از این که چه نوع پروتئینی در سطح آنها باشد یا ابعاد آنها چقدر باشد. این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه ACS Nano به چاپ رسانده‌اند.
محققان این پروژه می‌گویند این ابزار به‌زودی برای تشخیص سرطان مورد استفاده خواهد گرفت. اما در حال حاضر می‌توان از آن برای جداکردن سلول‌های سرطانی زنده از سلول‌های خون استفاده کرد تا با این کار خواص فیزیکی و زیستی سلول‌های سرطانی مورد مطالعه قرار گیرد.
فو می‌گوید درک رفتار فیزیکی و طبیعت این سلول‌های متحرک تومور سرطانی می‌تواند به ما در درک بهتر یکی از دشوارترین سوالات در حوزه زیست شناسی سرطان کمک کند این سوال این است که چگونه بیماری گسترش پیدا می‌کند. این سیستم جدید ما یک ابزار کارا و قدرتمند برای به‌دام اندازی سلول‌های گردشی تومور محسوب می‌شود.
filereader.php?p1=main_9d6be7a965e8692cd
مرژاویر که ۱۸ سال است روی سیگنال‌دهی سلولی کار می‌کند می‌گوید به‌دام انداختن سلول اولین قدم در این مسیر است. ما با همکاری محققان آزمایشگاه فو قصد داریم آنچه را که برای مبارزه با سرطان لازم است فراهم کنیم.
در این پژوهش محققان از روشی بسیار ارزان موسوم به اچ کردن یون فعال استفاده کردند تا سطح یک شیشه را با ابعاد نانومقیاس اچ کنند. با قرار دادن نمونه خون روی این سطحف ۸۸ تا ۹۵ درصد از سلول‌های سرطانی در این ساختار گیر می‌افتند.