خالص سازی نانولوله کربنی با پیکربندی صندلی

محققان آمریکایی روشی جدید برای خالص سازی نانولوله‌های کربنی با پیکربندی صندلی ارائه کرده‌اند. نتایج این پروژه اطلاعات جامعی درباره خواص الکترونیکی و نوری این نوع نانولوله در اختیار محققان قرار می‌دهد.

محققان آمریکایی روشی جدید برای خالص سازی نانولوله‌های کربنی با پیکربندی صندلی ارائه کرده‌اند. نتایج این پروژه اطلاعات جامعی درباره خواص الکترونیکی و نوری این نوع نانولوله در اختیار محققان قرار می‌دهد.

اولین ثمره همکاری مشترک میان پژوهشگران دانشگاه رایس و موسسه ملی علوم و فناوری آمریکا در قالب مقاله‌ای مشترک به چاپ رسیده است در این مقاله جزئیاتی درباره خواص منحصر به‌فرد نانولوله‌های کربنی فلزی ارائه شده است. این مقاله‌ای در نشریه Nanoscale به چاپ رسیده است و در آن محققان درباره ویژگی‌های بنیادین نانولوله‌های کربنی با پیکربندی صندلی توضیحاتی ارائه کرده‌اند. این نوع نانولوله‌ها به‌دلیل داشتن خواص الکترونیکی و نوری ویژه بسیار مورد توجه هستند.
filereader.php?p1=main_9d6be7a965e8692cd
به اعتقاد محققان این پروژه، این مقاله منابع اطلاعاتی ارزشمند درباره نانولوله‌های کربنی فلزی ارائه می‌دهد. در بخشی از این مقاله، محققان اطلاعات جامعی درباره خواص نوری انواع مختلف نانولوله فلزی به‌همراه آمار مربوط به آن ارائه کردند. کونو از محققان این پروژه می گوید ما اطلاعات زیادی درباره این خواص استخراج کردیم. این مقاله نشان می‌دهد که چه موضوعاتی در این حوزه به‌طور کامل تحقیق و بررسی شده و چه بخش‌هایی هنوز دست‌نخورده است.
معمولا وقتی تولید نانولوله در یک دوره کاری به اتمام می‌رسد تولید کنندگان مایل بدانند که این نانولوله‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. این موضوع کاری چالش برانگیز است. اما یافته‌های اخیر این گروه تحقیقاتی روش‌ تازه‌ای برای جداسازی نانولوله‌های کربنی فلزی و خالص سازی آنها ارائه می‌کند. برای این کار محققان از روش سانتریفیوژ فوق سریع با گرادیان دانسیته بالا استفاده کردند، با این روش آنها موفق به غنی سازی نمونه‌های نانولوله با پیکربندی صندلی شدند. پیش از این روشی موسوم به کروماتوگرافی تبادل یون مبتنی بر دی‌ان‌ای برای این کار ارائه شده بود که منجر به تولید نانولوله‌های صندلی با خلوص بالا شده بود اما مقدار خروجی این روش بسیار کم است.
این گروه تلاش کردند که این دو روش را با هم ادغام کنند تا با کمک آن نانولوله‌های صندلی در حجم بالا تولید کنند. کونو می‌گوید ما موفق به انجام این کار شدیم و در نهایت مقادیر زیادی نانولوله با پیکربندی صندلی با ادغام این دو روش ارائه کردیم. با این کار می‌توانیم اطلاعات مفیدی در باره این نوع نانولوله‌ها به‌دست آوریم که جزئیات آن را در این مقاله اخیر ارائه کرده‌ایم.