گامی به سوی تجاری سازی پوشش‌های ضد مه

محققان دانشگاه آریزونا پس از ثبت پتنتی درباره پوشش‌های ضد مه، برای تجاری‌سازی آن شرکتی ثبت کردند. این شرکت در حال حاضر به دنبال تجاری سازی این فناوری است. تست‌های اولیه روی محصول تولید شده از این فناوری رضایتبخش بوده است.

شرکت نو پای SiO2 Nanotech تست‌های اولیه را روی فناوری جدید ضد مه خود آغاز کرده است. این پروژه به صورت یک کار مشترک با آزمایشگاه نیکول هربوت در دانشگاه ایالتی آریزونا انجام شده است. این فناوری جدید را می‌توان روی سطوح مختلف از جمله شیشه و پلاستیک استفاده کرد.
شرکت SiO2 Nanotechیکی از خروجی‌های برنامه حمایتی است که در آن از تاسیس شرکت‌های نوپا حمایتمی‌شود این برنامه تلاش دارد تا به شرکت‌هایی که از دل پتنت‌ها یا نوآوری‌های انجام شده در دانشگاه بیرون می‌آیند کمک کند.
یکی از فناوری‌های مورد نظر این شرکت‌، پوشش‌های ضد مه است که به آن VitreOx(TM) گفته می‌شود. با این فناوری می‌توان مه تشکیل شده روی یک سطح را کنترل کرد. البته این فناوری در ابتدا برای حذف مه از روی لنز‌های کاشته شده توسط جراحی ایجاد شده بود اما این شرکت قصد دارد تا محصول بتای این فناوری را برای استفاده در بخش‌های مختلف صنعت ارائه کند.
کلاریزا واتسون از موسسان این شرکت می‌گوید ما قصد داریم محصولاتی را بر اساس این فناوری برای برخی از مشتریان خود تولید کنیم. ما از نتیجه کار خود بسیار هیجان زده بوده و چشم به راه تجاری شدن محصولات‌مان هستیم .
فناوری ضد مه زمانی مورد توجه صنعت‌گران قرار گرفت که آنها نیاز داشتند تا رطوبت موجود در سطح محصولات خود را به نحوی کنترل کنند که ممانعتی برای دید وجود نداشته باشد. در این فناوری با قرار دادن یک لایه دو بعدی روی سطح می‌توان رفتار آب روی سطح را کنترل کرد و در نتیجه امکان دید واضح از سطح فراهم می‌شود. نتایج تست‌های اولیه نشان داد که این خاصیت نه چند ساعت یا چند روز بلکه برای همیشه روی محصول بوجود می‌آید و دوام بالایی دارد.
فناوری این شرکت قرار است در بخش‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال، غواصی، اسکی و عینک‌ها با نام تجاری VitreSport(TM) مورد استفاده قرار گیرد. بعد از این که این شرکت موفق به دریافت تاییدیه FDA شد آنگاه شرکت برای وارد شدن به بخش محصولات پزشکی اقدام خواهد کرد. البته پتنتی که شرکت SiO2 Nanotech به ثبت رسانده دربرگیرنده تولیداتی در حوزه‌های مختلف از جمله پیل‌های خورشیدی، ادوات پزشکی و ورزشی است.