شناسایی و کنترل سرطان لنفاوی با نانوذرات رادیواکتیو

محققان روشی برای شناسایی و کنترل سرطان لنفاوی پیشرفته یافته‌اند. در این روش از اتم‌های رادیواکتیو استفاده می‌شود که به صورت انتخابی سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد.

بیماری سرطان زمانی کشنده می‌شود که سلول‌های سرطانی شروع به تکثیر و پخش شدن در بدن کنند. زمانی که سرطان به این مرحله رسید کار پزشکان برای کنترل سرطان دشوار می‌شود و آنها به سادگی قادر به درمان این بیماری نخواهند بود. اخیرا محققان دانشگاه میسوری روشی یافته‌اند که با استفاده از آن می‌توان نانوذرات رادیواکتیو را برای هدف‌گیری سلول‌های تومور لنفاوی، در هر کجای بدن که باشد، مورد استفاده قرار داد. مایکل لووی از محققان این پروژه می‌گوید این که بتوان تومورهای ثانویه را مورد هدف قرار داد برای درمان بیماران سرطانی اهمیت زیادی دارد. بسته به نوع سرطان، معمولا سلول‌های اولیه سرطانی مرگبار نیستند اما اگر این سلول‌ها تکثیر شوند و در بدن گسترش یابند، یافتن و از بین بردن آنها دشوار خواهد شد. در این صورت سرطان به مرحله مرگبار خود رسیده است.
در راهبردهای درمان سرطان، یافتن راهی برای شناسایی و کوچک‌تر کردن تومورهای ثانویه اهمیت زیادی دارد. در این راستا، محققان این پروژه موفق به تولید نانوذراتی از جنس لوتتیوم شدند، این نانوذرات دارای پوسته‌ای از جنس طلا بوده که به آن ترکیباتی دارویی متصل شده است.
در تحقیقات پیشین این گروه نشان دادند که این دارو می‌تواند روی موش‌ها و سگ‌هایی که دچار این تومور هستند، مفید باشد. در آن پژوهش محققان دارو را به اتم‌های رادیواکتیو متصل کردند و آن را وارد بدن حیوانات کردند. این دارو می‌تواند در بدن حیوان به دنبال تومورها بگردد و از طریق تصویربرداری رادیواکتیو می‌توان محل تجمع دارو را پیدا کرد.
در این پژوهش جدید محققان نشان دادند که می‌توان از نانوذرات لوتتیوم برای سلول‌های تومور لنفاوی استفاده کرد و دیگر نیاز به اتصال دارو نیست، این دارو که در تحقیقات پیشین استفاده می‌شد، می‌توانست روی سلول‌های سالم نیز تاثیر گذاشته و آنها را دستخوش تغییر کند.
رابرتسون می‌گوید این پژوهش گام مهمی بود به سوی درمان سرطان لنفاوی و دیگر سرطان‌هایی که در مرحله پیشرفته قرار دارند. این که ما می‌توانیم اتم‌های رادیواکتیو مختلفی را وارد سلول‌های سرطانی کنیم بر توانایی ما برای از بین بردن انتخابی سلول‌های سرطانی می‌افزاید.
این گروه تحقیقاتی در حال رایزنی با سازمان‌های دولتی برای گرفتن مجوز تست این دارو روی انسان هستند. در صورت اخذ این مجوز، این گروه تحقیقاتی وارد مرحله تست بالینی این فرآیند خواهند شد.