انتشار گزارشی درباره بازار، شرکت‌ها و آینده نانوزیست‌فناوری

شرکت ریسرچ اندمارکت اخیرا گزارشی تحت عنوان ” نانوزیست‌فناوری، شرکت‌ها، بازار و کاربردها ” (Nanobiotechnology Applications, Markets and Companies) منتشر کرده است. در این گزارش شرکت‌ها و بازار موجود در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است.

نانوزیست‌فناوری رشته‌ای نوپا بوده که از ترکیب حوزه‌هایی نظیر فیزیک، مهندسی مولکولی، زیست‌شناسی، شیمی و زیست‌فناوری شکل گرفته شده است. از این رشته در توسعه دارو‌ها و در بخش سلامت استفاده می‌شود. در گزارشی که اخیرا شرکت ریسرچ اندمارکت (Research and Markets) منتشر کرده ابتدا مواد و روش‌های مختلف مربوط به نانوزیست‌فناوری معرفی می‌شوند. از جمله این روش‌ها می‌توان به نانولیزر اشاره کرد. برخی از فناوری‌های پیشین نظیر میکروسیالات نیز می‌تواند با تغییر مقیاس، و تبدیل شدن به نانوسیالات، در این حوزه مورد استفاده قرار گیرند. از آنجایی که نانوزیست‌فناوری دربرگیرنده علوم زیستی نیز است بنابراین از آن می‌توان در بخش سلامت استفاده کرد. در این گزارش به کاربردهای نانوزیست‌فناوری در بخش سلامت نیز پرداخته شده است.
در ابتدا از نانوزیست‌فناوری در تشخیص طبی استفاده می‌شد که در این میان نانوذرات به ویژه نقاط کوانتمی نقش مهمی ایفا می‌کردند. در تست‌های خارج از بدن، نگرانی از بابت ایمنی استفاده از نانوذرات وجود ندارد. از این رو نانوادوات تشخیص طبی نقش مهمی در افزایش حساسیت فرآیند تشخیص طبی داشتند.
مدت‌هاست که محققان پیش بینی می‌کنند که نانوزیست‌فناوری روی صنعت دارو زیست‌فناوری تاثیر به سزایی داشته باشد. از فناوری نانو می‌توان در مراحل مختلف تولید دارو از فرمولاسیون گرفته تا رهاسازی آن در بدن استفاده کرد. از نانوساختارها نظیر فولرین می‌توان به عنوان دارورسان استفاده کرد بنابراین این نانوساختار به عنوان گزینه بسیار مهم در امر دارورسانی به شمار می‌رود. در این گزارش نشان داده شده که با اصلاح سطح فولرین می‌توان از آن در بخش دارورسانی استفاده کرد.
از نانوزیست‌فناوری می‌توان در بخش نانوپزشکی نیز استفاده کرد. دستگاه‌های کوچک نظیر نانوربات‌ها می‌توانند هم در بخش شناسایی و هم درمان استفاده شوند همچنین از این ابزارها می‌توان در جراحی‌ها و فرآیندهای غیرمخرب نیز استفاده کرد. در این گزارش به بررسی این کاربردها در حوزه نانوپزشکی پرداخته می‌شود.
در حال حاضر نگرانی هایی بابت ایمنی نانوذرات در بدن و محیط زیست وجود دارد. تحقیقات بسیاری درباره ایمنی این مواد در حال انجام است. بازار نانوزیست‌فناوری شامل فناوری‌هایی است که در حال حاضر به مرحله تجاری‌سازی رسیده و همچنین شامل فناوری های نوظهوری است که در سال‌های آینده به ثمر خواهد رسید. بنابراین لازم است توانمندی های فعلی به همراه پتانسیل‌ها و فرصت‌هایی آتی در حوزه نانوزیست‌فناوری به دقت مورد بررسی قرار گیرد که این کار در این گزارش انجام شده است.