توافق‌نامه‌ای برای بهینه کردن حسگرهای شیمیایی

اخیرا توافق‌نامه‌ای میان شرکت نانواینجینیرد اپلیکیشن و دانشگاه کالیفرنیا و موسسه ملی سلامت منعقد شده است که بر اساس آن حسگرهای تولید شده توسط این شرکت باید به نحوی بهینه شوند که بتواند آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی خطرناک را در غذا و دارو شناسایی و اندازه‌گیری کنند.

شرکت نانواینجینیرد اپلیکیشن (Nano Engineered Applications, Inc) توافق‌نامه‌ای برای توسعه فناوری یک شناساگر مخصوص آفت‌کش‌ها به امضاء رسانده است. این محصول در قالب یک پروژه چند ساله و در چندین فاز تولید خواهد شد. این شناساگر قادر است ترکیبات آلی فراری که از گیاهانی که در دمای ویژه‌ای گرم شده‌اند خارج می‌شوند را شناسایی کند.
این محصول که یک نانوحسگر است کاربردهای متعددی دارد از جمله این که می‌توان از آن در شناسایی آفت‌کش‌های سمی نظیر پرمترین استفاده کرد. پرمترین یک ماده خطرناک بوده که در زنجیره غذایی انسان یافت می‌شود. علاوه‌براین، این نانوحسگر قابلیت استفاده در صنایع مختلف برای شناسایی مقادیر بسیار کم از یک ماده ویژه را دارد در واقع از آن برای شناسایی و همچنین اندازه‌گیری ترکیبات در مقادیر بسیار کم می‌توان استفاده کرد.
این فناوری پیش از این توسط شرکت نانواینجینیرد اپلیکیشن لیسانس شده است که این کار با حمایت موسسه ملی سلامت و دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است. این شرکت در حوزه تولید محصولات مختلف برای صنایع فعالیت دارد، البته این اولین‌باری است که شرکت نانواینجینیرد اپلیکیشن با سفارش یک مرکز اقدام به تغییر و بهینه کردن محصول خود کرده و درصدد استفاده از آن در بخش ایمنی و غذا است.
استفان ابوت مدیر این شرکت می گوید همکاری ما دانشگاه کالیفرنیا و موسسه ملی سلامت به جهت استفاده از یکی از فناوری‌های ما بوده تا از آن برای شناسایی آفت‌کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی موجود غذا و دارو استفاده کنیم. این توافق‌نامه موجب می‌شود تا این فناوری در خدمت صنایع مختلف قرار گیرد. این موضوع برای بسیاری از صنایع در سراسر جهان بسیار مهم است.
مفاد این توافق‌نامه که میان شرکت نانواینجینیرد اپلیکیشن و دانشگاه کالیفرنیا و موسسه ملی سلامت منعقد شده کاملا محرمانه است. آنچه مشخص شده این است که این پروژه در دو فاز انجام می‌شود: اول این که باید اثربخشی حسگرهای تولید شده توسط شرکت نانواینجینیرد اپلیکیشن روی ترکیبات آلی فرار افزایش یابد و در فاز دوم این محصول برای شناسایی این ترکیبات بهینه شود.
پیشرفت‌ها و کارهایی که طرفین تا کنون در قالب این توافق‌نامه انجام داده‌اند محرمانه بوده و اطلاعاتی از آن منتشر نشده است، با این حال شرکت نانواینجینیرد اپلیکیشن قصد دارد تا اطلاعاتی درباره نتایج کار این گروه منتشر کند.