استفاده از گرافن برای سیستم‌های خنک‌کننده

یک گروه تحقیقاتی بین‌اللملی موفق شده با استفاده از گرافن سیستم خنک کننده با کارایی بالا ارائه کند. این سیستم می‌تواند برای خنک کردن نقاط بسیار داغ نظیر پردازشگرها یا LEDها مورد استفاده قرار گیرد.

یک لایه از گرافن می‌تواند دمای پردازشگر کامپیوترها را تا ۲۵ درصد کاهش بدهد با این کار عمر مفید کامپیوترها و دیگر ادوات الکترونیکی افزایش می‌یابد. یک تیم تحقیقات بین‌المللی با رهبری محققانی از دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد برای اولین بار در جهان نشان دادند که گرافن می‌تواند گرما را از ادوات الکترونیکی سیلیکونی خارج کند.

جان لو از محققان این پروژه می‌گوید این کشف مسیر تازه‌ای به سوی استفاده از گرافن در صنعت الکترونیک باز می‌کند.

از آنجایی که سرعت و عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، گرمای تولید شده توسط این ادوات نیز افزایش شدیدی پیدا می‌کند. بنابراین خارج کردن گرما از این سیستم‌ها اهمیت زیادی دارد این کار موجب افزایش کارایی و طول عمر این ادوات می‌شود. برای پی بردن به اهمیت این موضوع کافی است بدانید که هر ۱۰ درجه سانتی‌گراد افزایش دما موجب کاهش ۵۰ درصدی عمر دستگاه می‌شود.

در این پژوهش محققان روی کاهش دما در نقطه‌ای بسیار کوچک نظیر پردازشگر متمرکز شدند، چنین نقطه کوچکی در تمام ادوات الکترونیکی یافت می‌شود. ابعاد این نقطه بسیار کوچک بوده و در حد میکرو یا نانومقیاس است.

جان لو می‌گوید در این پروژه ما توانستیم با استفاده از گرافن دمای نقطه داغ سیستم را به ۵۵ تا ۱۱۵ درجه سانتیگراد برسانیم با این که هم مصرف انرژی کاهش یافته و هم  طول عمر سیستم افزایش یافته است.

خنک کردن با کارایی بالا یکی از چالش‌های مهم در حوزه‌هایی نظیر الکترونیک، خودروسازی، LEDها، کامپیوتر و ایستگاه‌های رادیو است. در خودروها هر نقطه در محل احتراق می‌توان از ۸۰ تا ۳۰۰ وات گرما ایجاد کند. در LEDها به دلیل کوچک بودن بخش تولید کننده نور، دمای بسیار بالایی نزدیک به دمای خورشید، یعنی ۶۰۰ وات بر سانتی متر مربع ایجاد می‌شود. خنک‌کننده‌های پیشرفته می‌تواند مزایای متعددی داشته باشند. براساس اطلاعات منتشر شده در امریکا در سال ۲۰۰۶، تقریبا ۵۰ درصد از الکتریسیته مصرفی در این کشور صرف خنک کننده‌ها می‌شود.

این پژوهش با همکاری دانشگاه صنعتی هنگ کنگ، دانشگاه شانگهای و شرکت سوئدی اسمارت تک انجام شده است.