تولید نانوپودری برای جلوگیری از خونریزی شدید

خونریزی سیاهرگ بزرگ یکی از عوامل مرگ و میر در سوانح رانندگی و میدان جنگ است. پژوهشگران موفق به ارائه ماده‌ای شده‌اند که می‌تواند خونریزی‌های شدید را کنترل کند. این ماده از نانوورق‌هایی از جنس کیتوزان است که به راحتی مسیر خونریزی را مسدود می‌کند. تست‌های انجام شده روی خرگوش نشان می‌دهد که این محصول به راحتی خونریزی سیاهرگ بزرگ را قطع می‌کند.

پاره‌شدن رگ‌ها در اثر حادثه، تصادف یا جراحی در صورت شدید بودن می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام شود. این مشکل در مورد سیاهرگ بزرگ بسیار حاد است زیرا دیواره‌ای بسیار نازک داشته و حجم بالایی از خون در آن جریان دارد. در صورت آسیب دیدن این سیاهرگ روش‌های بسیار ویژه‌ای برای مهار و ممانعت از خونریزی نیاز است. محققان ژاپنی موفق به ساخت ماده‌ای حاوی نانوساختارهای چسبنده شدند که در صورت اعمال در محل خونریزی می‌تواند مانع از خونریزی سیاهرگ بزرگ شود.
این محصول که با همکاری کالج پزشکی ملی دفاع در آمریکا و دانشگاه واسدا بدست آمده، حاوی ورق‌هایی به ضخامت چند نانومتر است. این نانولایه‌ها بدون این که نیاز به چسب داشته باشند به بافت‌های بدن می‌چسبند و منجر به قطع شدن خونریزی می‌شوند. قدرت چسبندگی این نانو‌صفحات به بافت‌های بدن بسیار زیاد است؛ از سوی دیگر به دلیل شفاف بودن، می‌توان مقادیر زیادی از این ماده را روی زخم قرار داد و نتیجه را با چشم مشاهده کرد. در صورتی که مقدار ماده کافی نبود، می‌توان دوباره آن را به زخم اضافه کرد و نتیجه تمام مراحل را مستقیما با چشم ارزیابی کرد.
ایجاد یک برش ۷ میلیمتری در سیاهرگ بزرگ خرگوش می‌تواند کشتنده باشد اما محققان موفق شدند با استفاده از این ماده خونریزی را قطع کنند. این گروه تحقیقاتی امیدوار است که با استفاده از این فناوری بتوان زخم‌های بزرگ را به راحتی کنترل کرد و بدون نیاز به روش‌های پیچیده نظیر دوختن رگ، بتوان خونریزی را متوقف کرد.
نیرویی که باعث چسبیدن این نانوصفحه‌ها به بافت می‌شوند نیروی واندروالس است. این نانوورق‌ها از کیتوزان آنتی‌باکتریال و اسید آلژنیک ساخته شده‌اند. با قرار دادن این ماده روی زخم، این ترکیبات به صورت یک سد در برابر خونریزی عمل می‌کند و مسیر خارج شدن خون را به سرعت مسدود می‌کند. در این پروژه محصول تولید شده روی زخم‌های حاد تست شده که نتایج، حکایت از موفقیت‌آمیز بودن آن دارد.