راهبرد جدیدی برای تولید البسه الکترونیکی انعطاف‌پذیر

لباس‌های الکترونیکی با استفاده از بافت فیبرهای رسانا تولید می‌شوند. اخیرا برای تولید این لباس‌ها راهبرد جدیدی ارائه شده است. برای این کار محققان، نقره را به صورت مستقیم روی فیبر ایجاد می‌کنند. مزیت این روش آن است که هر الگویی را روی البسه می‌توان ایجاد کرد.

دانشمندان آزمایشگاه ملی فیزیک روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان نقره را مستقیما روی فیبرها قرار داد. این روش جدید می‌تواند برای تمام ادوات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. از این روش در حوزه‌های مختلف نظیر پزشکی، ورزش، سلامت و مـُـد می‌توان استفاده کرد.
بیشتر برنامه‌هایی که برای تولید ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن تدارک دیده شده مبتنی بر مواد رسانا به شکل فیبر است. برای این که از این فیبرها بتوان لباس تولید کرد باید فیبرها را در فرآیند بافت به کار گرفت، بنابراین ضروری است که بتوان مدارات را مستقیم روی این فیبرها قرار داد. فیبرهایی که با این روش پوشش نقره می‌گیرند بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان آنها را کشید. در واقع در این پژوهش محققان موفق شدند انواع مختلفی از فیبرها نظیر نخ‌های پشمی را با استفاده از فلز نقره پوشش‌دهی کنند.
در این روش محققان موفق شدند تا به صورت شیمیایی لایه‌ای به ضخامت ۲۰ نانومتر را روی فیبرهای منفرد قرار دهند. این لایه نقره رسانا به صورت کامل فیبر را کپسوله کرده به طوری که هم چسبندگی و هم هدایت الکتریکی بالایی دارد.
کریس هانت رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: این روش پتانسیل‌های کاربردی مختلفی دارد. یکی از مهمترین کاربردهای این روش، استفاده از آن در حسگرهای قابل پوشیدن و آنتن‌های مورد استفاده برای رصد شرایط فیزیکی معلولین یا بیماران ناتوان است. همچنین برای دریافت اطلاعات فیزیکی و بدنی از سربازان در میدان نبرد یا ورزشکاران می‌توان از این فناوری استفاده کرد. این روش یک مزیت بزرگ نسبت به روش بافتن دارد و آن این است که الگوی رسانایی ایجاد شده دقیقا در جایی روی لباس یا بدن ایجاد می‌شود که از پیش مورد نظر بوده است.
از این فناوری می‌توان برای ایجاد لامپ‌های ال ای دی روی لباس‌ها استفاده کرد و در نهایت البسه‌ای مجهز به صفحه حساس تولید کرد. از آنجایی که نقره دارای خواص ضدباکتری است در نتیجه محصول تولید شده می‌تواند کاربردهای پزشکی نیز داشته باشد به طوری که با این روش می‌توان باندها یا ماسک‌های آنتی‌باکتریال تولید کرد.