هماندیشی سایت آموزش فناوری نانو با موضوع آغاز فاز سوم فعالیت سایت، چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه ۹۲ در محل موسسه خدمات فناوری تا بازار برگزار شد. در این مراسم از دستاندرکاران سایت آموزش نیز تقدیر شد.
هماندیشی نویسندگان و دبیران سایت آموزش نانو برگزار شد
هماندیشی سایت آموزش فناوری نانو در خصوص آغاز فاز سوم فعالیت سایت، با حضور دبیر ستاد نانو، کارشناسان کارگروه ترویج و سینفر از سردبیران و نویسندگان و تیم فنی سایت آموزش، چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه ۹۲ در محل موسسه خدمات فناوری تا بازار برگزار شد.
این جلسه در خصوص آغاز فاز سوم فعالیت سایت آموزش برگزار شد و پیرامون مواردی همچون نحوه دستهبندی و ارائه مطالب به مخاطبان در سطوح مختلف، جهتگیری محتوای مقالات، نکات فنی پیرامون چینش مطالب و مشاهده آن از سوی کاربران و آزمونهای سایت، بحث و تبادل نظر شد.
از جمله مباحثی که در این جلسه مطرح شد میتوان به سطحبندی مطالب و دسته بندی کاربران سایت اشاره کرد. دراین خصوص حاضران اتفاق نظر داشتند که باید برای مخاطبان در سطوح مختلف علمی، مانند دانشآموزی، دانشجویی و مخاطبان عام جامعه، مطالب متناسبی به صورت دسته بندی شده از سوی سایت پیشنهاد شود تا آموزش جهتگیری شدهای برای افراد مختلف با توجه به سطح علمی آنها ارائه شود. آزمونهای مقالات از دیگر مباحثی بود که حاضران نظرات خود را پیرامون آن مطرح کردند. بعقیده افراد برداشتن الزام تعداد مشخص سوالات طرح شده برای هر مقاله از سوی نویسنده، منجر خواهد شد که از طراحی سوالات ریز و غیر ضروری جلوگیری شود و در آزمونهای جامع نیز شانس طرح شدن سوالات مفهومیتر افزایش یابد.
مبحث کپیرایت مقالات، ایجاد اتاق بحث، قرارگیری انیمیشن و فیلم بر روی سایت، ارائه بانک اطلاعات مقالات ISI، ایجاد بخشی برای ارائه پروتکل سنتز نانو ساختارها، و ایجاد دیکشنری آنلاین تخصصی برای فناوری نانو بر روی سایت از دیگر مباحث مطرح شده از سوی حاضرین در هماندیشی بود.
سپس سرکار خانم تلاتری، از همکاران سایت آموزش، پیرامون فاز سوم فعالیت سایت مباحثی ارائه داد. وی هدف اصلی سایت آموزش را، آموزش فناوری نانو در سطوح مختلف برای مخاطبین مختلف به منظور رسیدن به دو چشم انداز تولید ثروت و معرفی سایت بعنوان مرجعی برای پایاننامهها و قشر دانشگاهی عنوان کرد.
تلاتری سپس رویکردهای اصلی سایت آموزش را در فاز سوم، توسعه محتوایی، توسعه فنی و بهبود در تعامل با کاربران برشمرد. بگفته وی ارتقای محتوا از لحاظ کمی و کیفی بر مبنای تعامل با کاربران و استفاده از نظرات و انتقادهای آنها، دسته بندی محتوای مقالات بر اساس نوع مقاله عمومی یا تخصصی و سطح علمی کاربر به منظور ارائه الگوی مطالعه با هدف آموزش، ارایه طرح درس برای داوطلبان آزمونهای علمی دانشجویی و دانشآموزی، بهبود کیفی و کمی تعداد سوالات آزمونها با هدف آموزش، گسترش موضوعات مقالات با هدف تامین مقاله در زمینههایی که در آنها مقالات کم بوده و یا موجود نبوده است و دریافت مقاله از کاربران بر اساس موضوعات مشخص، از جمله مواردی است که در مبحث توسعه محتوایی سایت آموزش مدنظر قرار دارد.
در مبحث توسعه فنی نیز ایجاد بخشی بعنوان کارنامه فعالیتهای هر کاربر در بخش سوابق کاربران و درنظر گیری برخی مشوقها مانند ارائه امتیازات کاربری یا اعتبارات مالی برای کاربرانی که فعالیتهای آنها در کارنامه قابل توجه باشد عنوان شد. همچنین ارایه آمار مطالب مورد نیاز و زمینههای مورد علاقه کاربران و نیز ارائه سوابق فعالیت افراد بصورت رزومه بر روی سایت از دیگر فعالیتهای درنظر گرفته شده برای ارتقای بخش فنی سایت آموزش عنوان شده است.
در مبحث تعامل با کاربران نیز بهبود بخش نظرات و پیشنهادات، امکان افزایش مشارکت کاربران در پاسخدهی به سوالات مطرح شده از سوی کاربران دیگر، ایجاد زمینه بحث علمی با سایر کاربران و نویسندگان، و ایجاد پل ارتباطی مستقیم کاربر با بخش فنی سایت در خصوص برطرف کردن مشکلات سایت از موارد مد نظر خواهد بود.
در این نشست مقرر شد این جلسات بصورت منظم هرچند وقت یکبار با حضور نویسندگان و سردبیران سایت آموزش برگزار شود تا نقطه نظرات و پیشنهادات جدید به بحث و بررسی گذاشته شود و گزارشی به صورت فصلی از فعالیتهای سایت آموزش در ماهنامه فناوری نانو منتشر شود. بخشی از این هماندیشی نیز به تقدیر از نویسندگان و سردبیران و تیم توسعه فنی سایت آموزش اختصاص داشت که طی آن با اهدای لوح تقدیر از سوی دبیر ستاد نانو از ایشان تقدیر شد.