تولید نانوزمان‌سنج برای کاهش مصرف انرژی ادوات الکترونیکی

برخی از ادوات نظیر دوربین‌های امنیتی یا آژیر‌های دود در طول روز در زمان‌های خاصی فعال بوده و در بقیه زمان‌ها به حالت استندبای در می‌آیند. در این حالت نیز دستگاه انرژی زیادی مصرف می‌کند. شرکت تگزاس اینسترومنتز نانوزمان‌سنج‌هایی ساخته است که مصرف انرژی این ادوات را ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

شرکت تگزاس اینسترومنتز (Texas Instruments) اعلام کرد که نانو‌زمان‌سنج جدید و قابل برنامه‌ریزی ساخته است که می‌تواند مصرف انرژی را در هنگام عدم فعالیت دستگاه کاهش دهد. نانو‌زمان‌سنج TPL5000 و TPL5100 با سیستم MOS کار می‌کنند بنابراین تنها ۳۰ نانوآمپر جریان نیاز داشته که این امر موجب کاهش۹۰ درصد انرژی مصرفی نانو‌زمان‌سنج نسبت به ‌زمان‌سنج‌های موجود در بازار می‌شود. این شرکت یک جایگزین مناسب برای میکروکنترلر‌های درونی ‌زمان‌سنج‌ها پیدا کرده که مصرف سیستم را در هنگام عدم فعالیت به حداقل می‌رساند. بنابراین طراحان صنعتی می‌توانند از این سیستم قابل برنامه‌ریزی استفاده کرده و در ساخت ادوات الکترونیکی از آنها استفاده کنند به نحوی که دستگاه‌ها در هنگام عدم فعالیت کمترین انرژی مصرفی را داشته باشند. با این کار می‌توان دستگاه‌هایی با ۸۰ درصد مصرف کمتر نسبت به سیستم‌های فعلی ساخت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نانو‌زمان‌سنج TPL5000 به آدرسwww.ti.com/tpl5000-pr مراجعه کنید.
از این نانوزمان‌سنج می‌توان در دستگاه‌های مختلف به ویژه‌ آنهایی که با باتری کار می‌کنند، استفاده کرد. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به آژیر دود، آژیر منوکسید کربن، برچسب‌های قیمت هوشمند، حسگرها، دوربین‌های امنیتی، قفل درها، حسگرهای بی‌سیم و دماسنج‌ها اشاره کرد. در دستگاه‌های فوق، سیستم اصلی دستگاه در بیشتر زمان‌ها غیرفعال است در حالی که انرژی مصرف می‌کند در نتیجه استفاده از نانوزمان‌سنج در این ادوات می‌تواند مصرف انرژی را در آنها کاهش دهد. از سوی دیگر مصرف خود این نانوزمان‌سنج‌ها نیز بسیار اندک است بنابراین با مصرف کم، عمر طولانی‌ترین نیز خواهند داشت.
از مزایای ویژه این نانوزمان‌سنج‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مصرف انرژی کم: با این ویژگی‌ می‌توان ابعاد دستگاه‌ها را کوچک‌تر کرد و طول عمر باتری را نیز افزایش داد.
امکان زمان‌دهی و برنامه‌دهی: این سیستم قابلیت برنامه‌دهی دارد برای مثال می‌توان حسگر دود را به نحوی برنامه‌دهی کرد که در صورت تدوام حضور دود به مدت ۶۴ ثانیه آژیر به صدا در آید.
دارای استاندارد ایمنی اروپا: این زمان‌سنج‌ها دارای استاندارد ایمنی شماره EN50271 اروپا هستند.
قیمت مدل پایه این نانوزمان‌سنج ۲۰ دلار است. مدل‌های مختلفی از این نانوزمان‌سنج وجود دارد که در ابعاد ۳ در ۵ میلی‌متر با قیمت۶۰ دلار ( در صورت خرید عمده، بسته‌های ۱۰۰۰ تایی) به بازار عرضه شده است.