نانوابزاری برای شناسایی بیماری مالاریا در مراحل ابتدایی

مالاریا یکی از مرگبارترین انگل‌های شناخته شده در جهان است. شناسایی زودهنگام این بیماری کمک زیادی به فرآیند درمان آن دارد. محققان موفق به ساخت تراشه میکروسیالی برای شناسایی این بیماری شدند.

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست آمریکا روش جدیدی را برای شناسایی عفونت مالاریا یافته‌اند. در این روش جدید با استفاده از تغییر الکتریکی سلول‌های خونی می‌توان بیماری را در مراحل ابتدایی شناسایی کرد. این گروه یک سیستم میکروسیالی ساخته‌اند که می‌توان یک قطره خون را روی آن قرار داد و با استفاده از یک الکترود، سیگنال‌های الکتریکی سلول خونی را اندازه‌گیری کرد. اختلاف میان سیگنال حاصل از سلول‌های آلوده و سلول‌های سالم برای شناسایی بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هدف نهایی از این پروژه، ساخت دستگاه کوچکی در ابعاد یک تمبر پستی است تا بتوان از آن برای شناسایی بیماری مالاریا در مراحل اولیه استفاده کرد. زمانی که انگل مالاریا وارد بدن می‌شود، سلول‌های قرمز خون را هدف قرار می‌دهد، این سلول‌ها بسیار محکم و دارای خواص مغناطیسی هستند که از این ویژگی می‌توان برای شناسایی سریع بیماری استفاده کرد. این روش شناسایی، تنها زمانی که بیماری وارد مراحل حاد شده قابل انجام است. در مراحل پیشرفته‌تر، سلول‌های خونی به دیوارها چسبیده و مسیر عبور خون را مسدود می‌کنند که این موضوع مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند.
برای حل این مشکل، محققان از مقاومت الکتریکی به عنوان سیگنال شناسایی بیماری استفاده کردند. بسیاری از عوامل بیماری‌زا نظیر مالاریا موجب تغییر مقاومت الکتریکی غشاء سلول می‌شوند. برای دانشمندان مشخص نبود که آیا در مراحل ابتدایی نیز این تغییر مقاومت وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ این سئوال، محققان یک دستگاه میکروسیالی ساختند که مقدار مقاومت سلول‌های منفرد را نشان می‌دهد. چالش اصلی در مسیر ساخت این دستگاه، بهینه‌سازی آن به نحوی است که بتوان مقاومت هر سلول را با دقت بالا اندازه‌گیری کرد. پژوهشگران باید تاثیر عوامل محیطی را به حداقل می‌رساندند.
این گروه تحقیقاتی بعد از ساخت دستگاه، آنها را روی سلول‌ها در مراحل مختلف آلودگی به انگل تست کردند. نتایج نشان داد که دقت دستگاه برای اندازه‌گیری مقاومت در سلول‌های تازه آلوده شده مناسب است. مالاریا یکی از بیماری‌های قابل علاج است که برای درمان، سرعت تشخیص بیماری اهمیت زیادی دارد. به صورت سنتی باید نمونه خون بیمار زیر میکروسکوپ مورد مشاهده قرار گیرد تا امکان تشخیص بیماری باشد اما این دستگاه می‌تواند در مراحل اولیه وجود بیماری را نشان دهد. حساسیت و سرعت این روش جدید بالاتر از روش‌های قبلی بوده و هزینه آن نیز کمتر است.