ارزش افزوده فناوری نانو بیش از ۱۰ است

نادر سیروسی، پنجمین سخنران پنل دوم سالن عطار بود که کنفرانسش را با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های کالاهای عمومی و مصرفی نانویی در نظام توزیع کالا» برای شرکت‌کنندگان در مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو، ارائه داد.

مشاور موسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان در حوزه بازاریابی با اشاره به رتبه هشتم ایران در تحقیقات و تولید علم نانو، گفت: «نانو یک فناوری میان رشته‌ای حاوی فرصت‌های بی شمار است. عنوان شده که ارزش افزوده فناوری نانو بیش از ۱۰ برابر است».

به گفته این فارغ التحصیل لیسانس مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، یکی از مشکلات عمده این است که سرمایه‌گذاران کمتر وارد تجاری‌سازی فناوری نانو می‌شوند. دلیل این امر هم این است که در زمان پروردگی کالا هزینه تولید در سطح بالا قرار دارد. بنابراین سرمایه‌گذاران باید با آگاهی از این امر توان ادامه مسیر را داشته باشند.

سیروسی تاکید کرد: «مصرف کنندگان دنبال خرید کالای خاص نیستند. نیازی دارند که باید برطرف شود. تولید کننده باید نیاز مشتری را بشناسد و کالای متناسب را تولید کند چه در صنعت هایتک و چه در صنایع دیگر. مهم، پاسخگویی به نیاز مشتری به صورت بهتر است».

او ادامه داد: «اگر مدیران بازاریابی نیازها را درست تشخیص بدهند و بر اساس آن کالاها را طراحی و تولید کنند و قیمت گذاری متناسب انجام بدهند، در بازار موفق خواهند شد. فروش یعنی نه مشتری را به بله تبدیل کنید و خب اگر مراحل بازاریابی را درست انجام بدهیم این کار سختی نیست. توجه کنید توزیع هم حلقه تکمیلی فرآیند فروش است».

پنل «بازاریابی محصولات نانو» با ۵ سخنرانی بعد از ظهر پنجشنبه ۱۱ مهرماه  از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸ در سالن عطار همزمان با پنل «ارزشیابی شرکت‌های نوپای نانو» در سالن فیض مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. در پایان سخنرانی‌ها نیز، جلسه پرسش و پاسخی با حضور اعضای پانل، دکتر بیت الهی و دکتر سرکار برگزار شد.

گفتنی است مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانوعصر روز پنج شنبه به کار خود پایان داد.