حضور هفت شرکت در بخش کشاورزی و بسته‌بندی جشنواره ششم

در ششمین نمایشگاه فناوری نانو در زمینه معرفی ‌کاربردهای فناوری نانو در بخش کشاورزی و بسته‌بندی گام‌های ارزشمند برداشته شده و در راستای آن دستاورد‌های با کیفت‌تری توسط شرکت‌های فعال در این حوزه ارائه شده است.

در ششمین نمایشگاه فناوری نانو در زمینه معرفی ‌کاربردهای فناوری نانو در بخش کشاورزی و بسته‌بندی گام‌هایی ارزشمند برداشته شده و در راستای آن دستاورد‌های با کیفت‌تری توسط شرکت‌های فعال در این حوزه ارائه شده است. در این دوره ۷ شرکت در بخش کشاورزی و بسته بندی حضور دارند.

حوزه کشاورزی حوزه وسیعی است که به طور مستقیم با سلامت انسان ارتباط دارد. فناوری نانو در چند سال اخیر توانسته درکشاورزی و صنایع وابسته به آن همچون بسته‌بندی و صنایع غذایی تاثیرات مثبتی داشته باشد. در بحث کشاورزی تصفیه آب‌های کشاورزی با اهمیت است. در بسیاری از شهرها آب موردنیاز کشاورزی از آب‌های فاضلاب که دارای سمیت بالای نیتراتی و دیگر مواد شیمیایی و مضر هستند تامین می‌شود که این امر سبب به مخاطره انداختن سلامتی انسان می‌شود.

در بخش کشاورزی نمایشگاه امسال با توجه به اهمیت این موضوع سیستم‌های نانوفیلتراسیون تصفیه آب‌های کشاورزی ارائه شده است که با استفاده از فیلترهای نانویی آب را از هرگونه ماده سمی و مضر پاک و برای مصرف کشاورزی آماده سازی می‌کند.

انواع کودهای نانویی مغزی که به صورت کپسول درآمده‌اند و همچنین کودهایی با خواص کنترل‌پذیر از دیگر محصولاتی است که غرفه‌های بخش کشاورزی در ششمین نمایشگاه فناوری نانو عرضه داشته‌اند.

در این میان کودهای بیولوژیک و نانوکلات‌های ارائه شده از سوی شرکت فناور نانوپژوهش مرکزی در نمایشگاه ارائه شده است. هر یک کیلو از این کودها بگفته مسئولان این شرکت معادل ۵۰۰ کیلوگرم کود معمولی فسفاته و ازته تاثیر دارد. این کودها در انحلال و انتقال مواد مورد نیاز به گیاه نیز موثرند و برخلاف کودهای ازت و فسفات که سرطان‌زا هستند هیچ گونه بیماری ایجاد نمی‌کنند.

یکی از معضلات اصلی در بحث سبزیجات و میوه‌ها تبدیل‌شدن ۳۰ تا ۴۰ درصد محصول به ضایعات پیش از رسیدن به دست مصرف کننده است. در این خصوص یکی از راه کارها استفاده از بسته‌بندی‌ها و واکس‌های نانویی است. بسته‌بندی‌های ساخته شده از نانو مواد، سبب سالم ماندن میوه تا زمان توزیع و مصرف می‌گردد.

در حال حاضر نمونه اولیه این بسته‌بندی‌ها توسط شرکت بساپیشرفته شریف طراحی و تولید شده است. این بسته‌بندی‌ها با توجه به رفتار خاص هر میوه کلاسه‌بندی می‌شوند. بسته‌بندی‌های هوشمند و بسته‌بندی‌هایی با قابلیت عبوردهی گاز و هوا به صورت انتخابی، از دیگر محصولات ارائه شده در این حوزه‌اند.

در این نمایشگاه همچنین شاهد نانو کلی‌هایی بودیم که با اضافه شدن به بسته‌بندی‌های لبنی موجب نفوذ ناپذیری هوا به محصول و افزایش ماندگاری بدون اضافه کردن مواد نگهدارنده شیمیایی می‌گردد. این نانومواد با اضافه شدن به بسته‌بندی شیرهای نایلونی ماندگاری شیر را از ۳ روز به ۹ روز می‌رساند (۵۰ درصد افزایش می‌دهد).

دستگاه پلاسمای سرد از دیگر تجهیزات ارائه شده در بخش کشاورزی است که طرح اولیه آن در این نمایشگاه عرضه شده است. این سیستم جهت پاستوریزه کردن موادی چون سبزیجات خشک و فرآورده‌های لبنی خشک (کشک) که از بار میکروبی بالایی برخوردار بوده و پاستوریزه کردن آنها مشکل است، طراحی شده و در آینده نزدیک ساخته خواهد شد.

از دیگر شرکت‌های حاضر در این بخش می‌توان به نانو واحد صنعت پرشیان با ارائه واکس میوه نانویی با قابلیت ایجاد خاصیت ماندگاری و شفافیت‎؛ شرکت زیست پژوهان خاورمیانه با ارائه گرانول‌های نانو جاذب اتیلن؛ و تعاونی دانش بنیان نانونوین پلیمر با ارائه نانو فیبر سلولوزی اشاره کرد. این محصولات هم اکنون در مرحله تجاری سازی هستند.