روشی برای تولید انبوه نانوذرات پوشش‌دار

نانوذرات پوشش‌دار می‌توانند دارو یا پروتئین را درون خود گرفته و به سلول هدف برسانند. با استفاده از روش‌های رایج، زمان و هزینه زیادی لازم است تا این نانوذرات پوشش‌دار تولید شوند. یک تیم تحقیقاتی روشی را ارائه کرده که با استفاده از آن می‌توان این نانوذرات را به سادگی به تولید انبوه رساند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا با همکاری محققانی از دانشگاه کارولینای شمالی موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان نانوذرات را به تولید انبوه رساند. محصول به‌دست آمده از این روش نانوذرات پوشش‌داری هستند که برای مصارف خاص نظیر پزشکی و الکترونیک طراحی و ساخته شده‌اند.
در صورتی که این روش با دو فناوری فعلی ترکیب شود می‌تواند به محصولی ختم شود که در آن اندازه ذرات کاملا یکنواخت و کوچک بوده و لایه اطراف آن نیز به صورت از پیش تعیین شده دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. این ذرات قابلیت حمل دارو یا مولکول‌های مختلف را داشته و می‌توان آنها را به نحوی طراحی کرد که با سلول‌های مشخصی برخورد کنند.
در واقع این گروه تحقیقاتی موفق به راه‌اندازی خط تولیدی شدند که در نهایت نانوذرات پوشش‌دار با ویژگی‌های از پیش تعیین شده تولید می‌کند؛ این خط تولید از تکرارپذیری و دقت بالایی برخوردار است. چنین فرآیندی برای تولیدکنندگان دارو بسیار مهم است کسانی که به دنبال تولید محصولی ایمن بوده که بتواند گواهینامه‌های مورد نظر را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کند.
هاموند از محققان این پروژه می‌گوید: قابلیت‌های نانوپزشکی بسیاری از مردم را شگفت‌زده می‌کند. در حال حاضر محصولات زیادی هستند که در آستانه وارد شدن به بازار مصرف هستند اما این نگرانی وجود دارد که آیا فرآیندهای مورد استفاده برای تولید این محصولات تکرارپذیر هستند. پاسخ این سوال برای بسیاری از تولیدکنندگان به خصوص کسانی که داروهای ضدسرطان تولید می‌کنند حیاتی است. ما خوشبختانه موفق شدیم فناوری ارائه کنیم که این دغدغه را به حداقل می‌رساند.
آنچه که این گروه ارائه کردند روشی لایه‌به‌لایه برای تولید نانوذرات پوشش‌دار است که در میان این پوشش‌ها دارو، دی‌ان‌ای، پروتئین یا دیگر مولکول‌ها قرار داده می شود. این لایه‌ها می‌تواند ماده هدف را از گزند سیستم ایمنی بدن مصون دارد.
از آنجایی که در سیستم‌های رایج از غوطه‌وری برای ایجاد لایه استفاده می‌کنند، زمان و انرژی زیادی به هدر می‌رود این گروه از فناوری مبتنی بر اسپری کردن برای ایجاد لایه استفاده کردند که بسیار سریع و ساده بوده و برای تولید انبوه مناسب است.