کاهش سمیت داروی شیمی‌درمانی با نانوذرات طلا

TNF-a ماده‌ای است که می‌تواند رگ‌های خونی اطراف تومور را از بین ببرد، اما استفاده از این ماده عوارض متعددی دارد. اکنون محققان دانشگاه مینسوتا با استفاده از نانوذرات به عنوان حامل، عوارض این ماده شیمیایی را به حداقل رسانده‌اند. آنها همچنین نشان داده‌اند که درمان‌های ثانویه نظیر گرمادرمانی نیز در صورت استفاده از این نانوذرات اثربخش‌تر خواهند بود.

در سال‌های اخیر محققان موفق شدند روشی برای از بین بردن رگ‌های پیرامون تومورها پیدا کنند با این کار می‌توان تومورها را از بین برد. برای این کار از مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود. یکی از این ترکیبات کاچکسین یا TNF-a است که نتایج بسیار خوبی داده است مشکل این ماده سمی بودن آن است که می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. برای کاهش سمیت این ماده می‌توان از نانوذرات طلا استفاده کرد. این نانوذرات می‌توانند به عنوان حامل این ماده دارو را در محل مورد نظر رهاسازی کنند. این فرآیند فاز اول تست بالینی را پشت سر گذاشته است.

filereader.php?p1=main_834b28ef7db2e9981

اخیرا یک تیم تحقیقاتی به رهبری جان بیسچوف از دانشگاه مینسوتا نشان داده که نانوذرات طلای حامل TNF-a می‌تواند اثر گرما درمانی یا سرما درمانی را افزایش دهد. این گروه نشان دادند که با استفاده از روش رزونانس مغناطیسی استاندارد (MRI) می‌توان از بین رفتن تومور را مشاهده کرد. بیسچوف نتایج یافته‌های خود را در نشریه Molecular Pharmaceutics به چاپ رسانده است.

نتایج تست‌ها روی موش نشان داده که تزریق نانوذرات حامل TNF-a می‌تواند در مدت ۹۰ دقیقه جریان خون را در تومور سرطان پروستات از بین ببرد. اثر این دارو می‌تواند تا ۶ ساعت به طول بی‌انجامد. بیسچوف و همکارانش با روشی موسوم به MRI کنتراست تقویت شده نشان دادند که رگ‌های خونی اطراف تومور شروع به تغییر می‌کند. نتایج تست روی انسان نشان داد که بعد از ۵ دقیقه اسکن MRI می‌توان تغییر ر‌گ‌های خونی را در محل تومور مشاهده کرد.

بعد از این که رگ‌های خونی توسط نانوذرات حاوی TNF-a تغییر شکل دادند، این محققان با استفاده از گرما و سرما درمانی اقدام به از بین بردن این تومورها کردند. نتایج نشان داد که هیچ یک از حیواناتی که مورد آزمایش قرار گرفتند نمردند، همچنین محققان دریافتند که اگر TNF-a را بدون نانوذرات طلا به موش‌ها تزریق کنند بعد از گرما درمانی موش‌ها خواهند مرد. یکی از عوارض استفاده از TNF-a این است که محل تشکیل تومور متورم می‌شود، اما با این روش جدید این مشکل بوجود نخواهد آمد.