روشی ارزان برای تولید انبوه حسگرهای گازی با نانولوله کربنی

مدت‌هاست که محققان از نانولوله کربنی برای تولید حسگر گازی استفاده می‌کنند اما تا کنون روشی ارزان برای تولید انبوه این ادوات ارائه نشده است. یک تیم تحقیقات آلمانی موفق به ارائه روشی ارزان برای تولید این حسگرها از نانولوله کربنی شده است.

پژوهشگران دانشگاه صنعتی مونیخ روشی ارزان و ساده برای تولید انبوه یک حسگر الکترونیکی انعطاف‌پذیر ارائه دادند. این حسگر گازی می‌تواند در حوزه‌های مختلف از بسته‌بندی غذا گرفته تا سیستم‌های کنترل کیفیت هوا مورد استفاده قرار گیرد. این حسگر می‌تواند به عنوان حسگر گرمایی و فشار مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین گزینه مناسبی برای تولید پوست‌های الکترونیکی جهت استفاده در روبات‌ها است. تمامی این حسگرها می‌توانند از نانولوله‌های کربنی ساخته شوند، جوهرهای حاوی نانولوله‌های کربنی روی قطعات انعطاف‌پذیر پلاستیکی اسپری شده و این قطعات ایجاد می‌شوند.
حسگرهای گازی مبتنی بر نانولوله‌های کربنی که در دانشگاه صنعتی مونیخ ساخته شده از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. این حسگرها به سرعت پاسخ می‌دهند حتی مقادیر اندکی تغییر در محیط از دید این حسگرهای گازی پنهان نمی‌ماند به طوری که تغییر اندکی گاز آمونیاک، دی‌اکسید کربن و اکسید نیتروژن می‌تواند توسط این دستگاه‌ها شناسایی شوند. این حسگرها در دمای اتاق و با انرژی بسیار کمی کار می‌کنند. پژوهشگران آلمانی اعلام کرده‌اند که این حسگرها را می‌توان روی مواد انعطاف‌پذیر با هزینه کم و به صورت انبوه تولید کرد. با این ویژگی‌ها می‌توان ظروف غذای پلاستیکی ارزان قیمت برای نگه‌داری مواد مختلف تولید کرد ظروفی که تازه بودن محتویات خود را به خریداران نشان می‌دهند.
پیش از این از نانولوله‌های کربنی برای تولید حسگر استفاده شده بود اما هیچ‌گاه روشی ارزان برای تولید انبوه حسگرهای گازی ارائه نشده بود. این گروه موفق به ارائه چنین روشی شدند.
برای تولید این حسگرها می‌توان نانولوله‌های کربنی را به صورت محلول در آورد، این محلول جوهر مانند را با ابزاری نظیر اسپری روباتیک که با کامپیوتر کنترل می‌شود می‌توان روی سطح اسپری کرد. نکته حائض اهمیت در این سیستم آن است که کاملا بی‌نیاز از ادوات گرانقیمت نظیر اتاق تمیز است. تنها باید ادوات تولید انبوه رایج برای تولید قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر فراهم باشد.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای تحت عنوان Fabrication of carbon nanotube thin films on flexible substrates by spray deposition and transfer printing در نشریه Sensors Journal به چاپ رسیده است.