استفاده از کامپوزیت نانولوله کربنی در بدنه شناور بدون سرنشین

لانگررانر نام شناور بدون سرنشینی است که اخیرا تست‌های اولیه خود را به اتمام رسانده است. در ساخت این شناور از کامپوزیت نانولوله کربنی استفاده شده که وزن شناور را کاهش و استحکام آن را افزایش داده است.

شرکت زیکرافت (Zycraft Pte) موفق به تکمیل فاز اول ساخت شناور سطحی بدون سرنشین هوشمند خود شده است. این شناور در حال حاضر ۲۴ ماه است که در مرحله تست قرار دارد که برای این کار در آب‌های سواحل سنگاپور مورد آزمایش قرار گرفته است. این شناور در مجموع ۲۰۰۰ مایل دریایی در آب‌های سنگاپور سفر کرده است. در طول این بازه زمانی، این شناور در عملیات‌های آزمایشی متعددی شرکت داشته است برای مثال این شناور موفق به شرکت در عملیاتی به مدت ۴۸ ساعت در ۱۰۰ مایلی دریا چین جنوبی شده است. این شناور که به لانگرانر موسوم است از طریق دفتر مرکزی شرکت زیکرافت توسط ماهواره کنترل و هدایت می‌شود.
این شناور با طول ۱۶٫۵ متر قادر به تحمل سفری به طول ۱۲۰۰ مایل دریایی است بدون این که به کشتی حامی نیاز داشته باشد. در صورتی که لانگر‌رانر بدون حرکت در آب باشد مدت زمان بیشتری می‌توان بدون تجدید قوا به عملیات از پیش تعیین شده بپردازد. این در حالی است که شناورهای کوچکی که پیش از این ساخته شده‌اند کاملا نیازمند یک کشتی مادر بوده و به سختی می‌توانند عملیات‌های از پیش تعیین شده را به خوبی انجام دهند. یکی از ضرورت‌های وجود کشتی مادر این است که این شناورهای کوچک را به نقطه‌ای روی آب ببرد در حالی که لانگر‌رانر از چنین حامی بی‌نیاز است. ابعاد بزرگتر لانگررانر نسبت به شناوری‌های دیگر موجب شده دوام بیشتری روی آب داشته باشد همچنین بتواند ادوات بیشتری با خود حمل کند.
در ساخت این شناور از کامپوزیت پیشرفته‌ای موسوم به Arovex™ استفاده شده است. این کامپوزیت دارای نانولوله‌های کربنی است که موجب کاهش وزن و افزایش مقاومت و استحکام بدنه شناور می‌شود، در نتیجه انرژی کمتری برای حرکت این شناور مورد نیاز بوده و همچنین امکان حرکت در سرعت‌های بالاتر را فراهم می‌کند.
جیمز سون مدیر شرکت زیکرافت می‌گوید این شناور یک انقلاب در صنعت ساخت شناورهای بدون سرنشین است. عملکرد لانگررانر روی آب بسیار عالی بوده و می‌تواند ابزاری مناسب برای گارد ساحلی باشد تا از آن برای عملیات‌های جستجو و دیدبانی استفاده کند. یک سیستم تعیین هویت خودکار روی آن نصب شده که برای آگاهی دادن به گارد ساحلی بسیار مناسب است. این سیستم می‌توان از خود شناور محافظت کرده و آن را از گزند تصادفات و برخوردها مصون دارد.