راه‌اندازی مرکز جدیدی برای مطالعه نانوساختارهای دو بعدی

نانوساختارهای دو بعدی توجه بسیاری از محققان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. اخیرا دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا مرکز ویژه‌ای برای بررسی خواص و ویژگی‌های این مواد راه‌اندازی کرده است. یکی از اهداف این مرکز یافتن کاربردهای جدیدی برای نانوساختارهای دو بعدی است.

دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا مرکز جدیدی برای شناسایی خواص نانوساختارهای دو بعدی راه‌اندازی کرده است. ماریسیو ترونس، مدیر این مرکز جدید و استاد رشته فیزیک و شیمی دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید این مرکز جدید با برگزاری کارگاه آموزشی با حضور ۷۰ محقق، پژوهشگر و صنعتگر افتتاح شد. ده‌ها نفر از اساتید دانشگاه پنسیلوانیا در این مرکز جدید به تحقیق و مطالعه می‌پردازند، اساتیدی در حوزه‌های شیمی، مهندسی مواد، محاسبات، فیزیک کاربردی، سنتزهای دو بعدی، میکروسکوپیست‌های الکترونی و مهندسان اپتیک بسیار سریع در این مرکز فعالیت دارند. دایره استفاده از این مرکز جدید به اساتید دانشگاه پنسیلوانیا محدود نشده به طوری که محققانی از دانشگاه رایس، دانشگاه ایالتی فلوریدا و دانشگاه ایلینویز نیز امکان دسترسی به تجهیزات این مرکز را دارا هستند.
سیستم‌های دو بعدی مبتنی بر کربن دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که به مدت دو دهه توجه دانشمندان را به خود معطوف کرده‌ است. در میان این سیستم‌های دو بعدی گرافن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۰ به دلیل تحقیقات روی این ماده به دو محقق دانشگاه منچستر اعطا شد. جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۹۶ به فولرین، از دیگر ساختارهای کربنی نانومقیاس، اعطا شد. بنابراین اهمیت مطالعه نانوساختارهای کربنی به حدی است که نیاز به تاسیس مرکز ویژه‌ای برای آنها احساس شده است. یکی از اهداف تاسیس این مرکز یافتن کاربردهای جدید نانوساختارهای دو بعدی کربنی است. این مرکز بخشی نیز برای آموزش به دانشجویان دارد.
برخی از اهداف تاسیس این مرکز به قرار زیر است:
o توسعه روش‌های تولید انبوه مواد دو بعدی نانومقیاس با ساختار بلوری، موادی که بتوان باندگپ آنها را کنترل کرد.
o ارائه روش‌های جدید، ارزان و مبتنی بر تقویت شیمیایی برای ایجاد خواص ساختاری، الکترونیکی و شیمیایی به مواد دو بعدی نانوساختار.
o درک بهتر اثر لبه‌ها و محل تماس مواد روی خواص شیمیایی و الکترونیکی مواد دو بعدی.
o ارائه روش‌های تعیین مشخصات جدید برای یافتن ارتباط میان خواص و ساختار نانوساختارهای دو بعدی