مراسم افتتاحیه سومین دوره توانمندسازی سرمایههای انسانی فناوری نانو، صبح امروز، چهارشنبه ۲۹ آبان ماه، در سالن بصیرت مرکز تربیت مربی سازمان فنیوحرفهای کرج برگزار شد.

آغاز به کار سومین دوره توانمندسازی سرمایههای انسانی نانو
در ابتدای این مراسم دکتر توکلی، مدیر مرکز تربیت مربی سازمان فنی و حرفهای کشور، ضمن خوشآمدگویی به شرکتکنندگان این دوره، به معرفی مرکز تربیتمربی و فعالیتهای آن پرداخت و افزود: «مرکز تربیت مربی به عنوان یک مرکز ملی و بینالمللی زیر نظر سازمان فنیوحرفهای و وزارت کار فعالیت میکند و در واقع یکی از دروازههای آموزش و مهارت در نظام مهارتی غیررسمی به نیروهای انسانی کشور است.»
وی هدف اصلی مرکز تربیت مربی را تربیت و توانمندسازی سرمایههای انسانی دانست و خاطر نشان کرد: «هر فناوری نوینی که در سطح جهان ظهور پیدا میکند، این مرکز در راستای بومیسازی آن در کشور تلاش میکند.»
توکلی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به دغدغههای شرکتهای دانشبنیان، افزود: «این شرکتها که با حمایت ویژه سازمانها و نهادهای دولتی توانستهاند محصولات فناورانه تولید کنند، در مرحله ارائه این محصولات به بازارهای ملی و بینالمللی با چالش روبرو هستند و ما باید در این بخش تلاش بیشتری داشته باشیم.»
در ادامه مراسم، دبیر سومین دوره توانمندسازی سرمایههای انسانی فناوری نانو به بیان فعالیتها و برنامههای این دوره پرداخت و خاطرنشان کرد: «جهت توسعه فناوری نانو در کشور، نیازمند منابع انسانی توانمند هستیم و از این رو آینده تحصیلی و کاری دانشآموختگان مورد توجه ستاد نانو قرار دارد.»
وی ادامه داد: «هدف این دورهها این نیست که در این سه روز فقط اطلاعات علمی در حوزههای مدیریتی منتقل شود بلکه هدف اصلی در واقع ایجاد تغییر در نگرش افراد است تا به این ترتیب مسیر تحقیقات به سمت کاربردی شدن پایاننامهها و در نهایت تجاریسازی دستاوردها هدایت شود.»
به گفته نمازی، این دورهها میتوانند آغازی برای ایجاد ارتباطی موثر بین دانشجویان حوزه نانو و اساتید، فعالان و ستاد توسعه فناوری نانو باشد.
دبیر سومین دوره توانمندسازی سرمایههای انسانی فناوری نانو در ادامه ضمن معرفی بخشها و کارگاههای این دوره، از برگزاری دورههای تکمیلی در این زمینه در آینده نزدیک خبر داد.
در ادامه مراسم افتتاحیه سومین دوره توانمندسازی نیروهای انسانی، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو، به معرفی آییننامه جدید ستاد و رویکردهای آن پرداخت و گفت: «رویکرد تحقیقاتی ستاد نانو با دورویکرد، رویکرد افقی (تحقیقات مبتنی بر کنجکاوی) و رویکرد عمودی (تحقیقات هدفمند وبازار محور) است.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر ۱۰۳ مرکز و دانشگاه و ۳۵۵ شرکت در حوزه نانو فعال هستند.»
به گفته مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستادتوسعه فناوری نانو، درحال حاضر ۱۴۹۶۶ پایان نامه تحت حمایت ستادتوسعه فناوری نانو هستند.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه حمایتهای تشویقی ستاد نانو به روز شده است تصریح کرد: «در آینده نزدیک دورههای توانمندی را برای اساتید دانشگاهها خواهیم داشت.»
در ادامه مراسم مهندس داوود کاظمی، دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی توسعه فناوری نانو به معرفی الگوی پایاننامههای موفق و ناموفق از منظر ستاد توسعه فناوری نانو و تشریح گامبهگام آییننامه جدید پرداخت.
وی افزود: «حمایت تشویقی ستاد توسعه نانو از تحقیقات و پایاننامههای حوزه نانو از سال ۱۳۸۳ آغاز و با هدف کمک به کیفیت تحقیقات در این حوزه بوده است.»
آییننامه حمایت تشویقی از ابتدای مهرماه ۱۳۹۲ با هدف بهبود و ارتقای حمایتها تغییرکرده است. در آییننامه جدید پایاننامههای مبتنی بر نیاز صنعت و کاربردی حمایت تشویقی دوبرابر دریافت خواهند کرد.
دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی توسعه فناوری نانوخاطرنشان کرد: «حمایتهای گامبهگام ازپایاننامهها اهدافی چون، مسئله محوری (ارزشگذاری پایاننامهها براساس نیازهای واقعی و فعلی کشور)، کیفیتگرایی (ارتقای کیفیت و کاربردی کردن پایان نامهها) و نتیجهگرایی (همراهی و حمایتهای پژوهش دانشگاهی تا دستیابی به نتایج کاربردی) را دنبال میکنند.»
به گفته وی: «ستاد توسعه فناوری نانو برای حمایت از دانشجویان و پژوهشگران با برخی از مراکز رشد قرارداد دارد و دانشجویان میتوانند برای توسعه پروپوزالهای خود به این مراکز رشد مراجعه کنند.»