غلبه بر برخی محدودیت‌های AFM در تصویربرداری از نانوساختارها

شرکت ایسیلوم ریسرچ (Asylum Research) ابزار جدیدی را برای بهبود تصویربرداری با AFM ارائه کرده است. این ابزار که blueDrive نام دارد به جای تابش لیزر از مکانیسم نورگرمایی برای ایجاد سیگنال استفاده می‌کند. این ابزار برخی محدودیت‌های تصویربرداری در مقیاس‌نانو در محیط‌های سیالی یا هوا را مرتفع می‌کند.

شرکت ایسیلوم ریسرچ (Asylum Research) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات اندازه‌گیری است. این شرکت اخیرا ابزاری موسوم به blueDrive را برای تسهیل کار با AFM این شرکت ارائه کرده است. این ابزار جدید موجب تسهیل تصویربرداری با مود تماسی شده و پایداری و دقت سیستم را افزایش می‌دهد. blueDrive جایگزین سیستم پیزواکوستیک فعلی می‌شود. در این ابزار به جای تابش لیزر، از روش نورگرمایی استفاده می‌شود. این تغییر مکانیسم موجب می‌شود تا بتوان در محیط‌های سیالی و هوا با دقت بالاتری کار کرد. عملکرد این مکانیسم جدید برای مود تماسی به شدت افزایش می‌یابد.
بن اوهلر، مدیر بازاریابی شرکت ایسیلوم می‌گوید: مود تماسی به دلیل وجود blueDrive به‌عنوان گزینه اصلی در میان مودهای AFM توسط محققان انتخاب می‌شود. این ابزار موجب شده تا تصویربرداری ساده‌تر، پایدارتر و با کیفیت بالا انجام شود. این سیستم جدید ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم در محیط‌های هوا و سیال از سطوح مختلف تصویربرداری کنیم. همچنین امکان مطالعه خواص ویسکوالاستیک در مقیاس نانومتری با این ابزار فراهم می‌شود.
جیسون کلیولند از مدیران این شرکت می‌گوید: با استفاده از این ابزار در مود تماسی، تیرک در اثر ارتعاش و برخورد با سطح حاوی اطلاعات فراوانی خواهد شد. چنین اطلاعاتی در AFMهای معمولی قابل استخراج نیست. ما این ابزار را طراحی کرده‌ایم تا بتوان ساده‌تر و به شکلی پایدارتر از سطوح با مود تماسی تصویربرداری کرد. blueDrive قادر است عملکرد برخی ابزارهای موجود در NanomechPro™ را بهبود دهد، ابزارهایی نظیر AM-FM و مودهای ویسکوالاستیک روزنانس تماسی با استفاده از blueDrive تقویت شده و دقت بالاتری پیدا می‌کنند.
برانگیختگی تیرک با روش نورگرمایی اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ به کار گرفته شد، بعدها به نحوی این سیستم تغییر یافت تا برای روش‌های تصویربرداری تلفیق فرکانس مورد استفاده قرار گیرد. اخیرا نیز شرکت ایسیلوم از این ابزار برای بهبود تصویربرداری مودهای تماسی استفاده کرده است؛ به خصوص در جاهایی که برانگیختگی پیزواکوستیک دارای محدودیت‌هایی بوده و نمی‌تواند تصویر مناسبی را ارائه کند. این اولین باری است که blueDrive به صورت تجاری روی میکروسکوپ نیروی اتمی قرار می‌گیرد.
در حال حاضر blueDrive قابل استفاده در AFMهای مدل Cypher S وCypher ES این شرکت بوده و امکان تصویربرداری از سطوح مختلف در فاز سیال یا هوا را فراهم می‌کند.