کاهش هزینه درمان انگل لیشمانیاسیس با استفاده از نانوذرات

محققان آمریکایی و اسپانیایی موفق به ارائه روشی موثر برای درمان انگل لیشمانیاسیس شدند. این گروه با استفاده از نانوذرات آمفوتریسین بی (AmB) اثرات جانبی دارو را کاهش داده و اثربخشی آن را در درمان افزایش دادند.

آمفوتریسین بی (AmB) یکی از مواد اصلی در داروهای ضد انگل لیشمانیاسیس است (لیشمانیاسیس نام بیماری است که توسط نوعی انگل ایجاد می‌شود، عامل بیماریزا نوعی انگل تک سلولی است که توسط مگس به انسان منتقل میشود-مترجم). لیشمانیاسیس سالانه بیش از ۱۲ میلیون نفر در جهان را آلوده کرده و بیش از ۷۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد. هزینه درمان این بیماری ۵ هزار دلار است به طوری که بیمار باید به مدت ۲۱ روز، هر روز ۲ ساعت تحت درمان قرار گیرد. عوارض جانبی درمان این بیماری به شکلی است که بیمار مجبور به بستری شدن در بیمارستان است.
پژوهشگران دانشگاه میامی با همکاری همتایان خود در دانشگاه آتونوما دی بارسلونا روشی را ارائه دادند که با استفاده از آن می‌توان دوز این دارو را به شدت کاهش داد در حالی که ۸۳درصد به کارایی آن اضافه شده‌است. این روش درمانی مراحل تست خود را روی موش‌ها با موفقیت پشت سر گذاشته است.
در این روش از نانوذرات آمفوتریسین بی برای درمان استفاده می‌شود، این نانوذرات به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند سلول آلوده به انگل را شناسایی کند. نتایج تست‌ها نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند به سرعت به سلول‌ها رسیده و دوز بالایی از دارو را وارد آن کند. با این کار در مدت ۱۲ روز اثرات پوستی این بیماری (لکه‌های سرخ و زخم) به شدت کاهش می‌یابد. محققان نشان دادند که در صورت استفاده از این روش می‌توان تنها با ۱۷درصد از دوز رایج، اثرات پوستی را در طول ۲ تا ۳ روز برطرف کرد.
نکته مهم دیگر در این دارو آن است که استفاده از آن موجب تحریک سیستم ایمنی بدن بر علیه بیماری می‌شود با این کار مخازن سلولی حامل این انگل توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی شده و از بین می‌رود. پیش از این برخی محققان از آمفوتریسین بی برای تحریک سیستم ایمنی بدن بر علیه بیماری‌های مختلف استفاده کرده‌ بودند.
در حال حاضر باید این نانودارو روی انسان نیز تست شود. در صورتی که توانمندی این نانودارو در درمان انسان به اثبات برسد، آنگاه می‌توان انتظار داشت که هزینه درمان این بیماری کاهش یابد. با این کار از مرگ تعداد زیادی از بیماران در کشورهای در حال توسعه جلوگیری می‌شود.