اولین هماندیشی و کارگاه آموزشی مدرسان فناوری نانو، پنج شنبه ۲۸ آذرماه ۹۲ از سوی دبیرخانه مسابقه ملی فناوری نانو در دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران) برگزار شد.
![](https://news.nano.ir/wp-content/uploads/2014/1/13264068d108c6901b3592ea654fcd57926.jpg)
اولین هماندیشی مدرسان فناوری نانو برگزار شد
در این هماندیشی که با حضور ۴۳ نفر از دارندگان گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو برگزار شد، موضوعات زیر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت:
*گزارش ارزیابی سمینارهای ترویجی و کارگاههای آموزشی فناوری نانو در سال ۱۳۹۱
*آیین نامه حمایت از سمینارهای ترویجی و کارگاههای آموزشی سال ۱۳۹۲
*چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو
*پنجمین المپیاد دانشآموزی فناوری نانو
*سایت آموزش فناوری نانو
*آزمون و گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو
* بررسی پیشنهادهای مدرسین درباره اعمال برخی تغییرات در آزمونهای توانمندی تدریس (آزمون توانمندی تدریس پتنت، تخصصی شدن آزمونها، بررسی کارکرد ترازها و …)
حاضران در این برنامه، در خصوص مباحث مختلفی به ارائه نظر و پیشنهاد پرداختند که برخی از محورهای اصلی آنها به شرح زیر بود:
۱- تدوین مرجعی مناسب برای یکسان سازی ارایهها (فایلهای پاورپینت تدریس)
۲- تدوین یک فایل تدریس (پاورپینت، فیلم آموزشی و …) استاندارد توسط ستاد و ارایه آن به مدرسان
۳- برگزاری کارگاههای آموزشی به منظور توانمند سازی مدرسین فناوری نانو در حوزه تدریس
۴- برگزاری کارگاههای عملی و آزمایشگاهی برای مدرسین فناوری نانو با هدف افزایش سطح علمی و آموزشی مدرسان
۵- رفع دشواریهای موجود برای فعالیت مدرسین فناوری نانو در آموزش و پرورش
۶- ستاد به منظور به کارگیری مدرسین فناوری نانو جهت تدریس و بکارگیری در دانشگاهها، مدارس و پژوهشسراها برای ایشان جایابی نماید.
۷- ایجاد امکانی مناسب به منظور دریافت سهمیه کنکور برای المپیاد دانش آموزی
۸- ایجاد امکانی مناسب برای تاثیر گذاری بیش از پیش مسابقه ملی فناوری نانو در مصاحبه ورودی دکتری تخصصی
۹- کمک به تسهیل تعاملات بین مدرسین و شرکتهای آموزشی با هدف حفظ شأن و منزلت مدرسان و در نظر گرفتن منافع شرکتها و نهادهای ترویجی
۱۰- جلسات مشابهی مانند اولین هم اندیشی مدرسین فناوری نانو برگزار شود.
۱۱- در استانها و شهرستانها، استفاده از مدرسان بومی هر استان و منطقه در اولویت قرار گیرد.
۱۲- درخواست حمایت ستاد نانو از کارگاههای موضوعی و تخصصی.
۱۳- تدوین برنامه، راهکار و آیین نامهای بمنظور آموزش در مراکز صنعتی و تحقیقاتی
۱۴- برگزاری وبیناری برای آموزش و به روز رسانی اطلاعات مدرسین و همفکری
۱۵- استمرار جلسات هماندیشی مدرسان فناوری نانو
۱۶- تولید نرم افزارهای آموزشی برای گوشیهای هوشمند، تبلت و …
۱۷- انجام نظر سنجیهای هدفمند از طریق پیامک و ایمیل
۱۸- ارایه گواهی مکتوب توانمندی تدریس علاوه بر درج اسامی در سایت ستاد
۱۹- ارایه یک فرمت قرارداد مناسب در زمینه آموزش برای شرکتها و مدرسان فناوری نانو
۲۰- تمدید گواهی مدرسان فناوری نانو بر اساس کارنامه عملکرد ایشان
۲۱- در مورد طراحی سوالات المپیاد و مسابقه ملی فناوری نانو از مدرسان برتر استفاده شود.
۲۲- ایجاد خودارزیابی توانایی تدریس فناوری نانو در سایت ستاد نانو به صورت مجازی
۲۳- مباحث مربوط به ثبت اختراع و تجاری سازی (پتنت) هدفمندتر و بهینه تر در آزمون ها مطرح گردند.
۲۴- علاوه بر سرفصل سمینارهای مورد حمایت ستاد، کارگاهها و دورههای موضوعی و تخصصی هم مورد حمایت قرار گیرند.
در بخش دوم برنامه، کارگاهی آموزشی با عنوان «طراحی تدریس مبتنی بر آموزش و یادگیری فرآیند محور» توسط دکتر غلامعلی احمدی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارائه گردید.
سرفصلهای کارگاه آموزشی عبارت بودند از: مفاهیم یادگیری، اصول حاکم بر یادگیری، دو رویکرد آموزشی و یادگیری نتیجه مدار و فرآیند مدار، اصول کلی طراحی آموزشی و نمونههایی از الگوها و راهبردهای فرآیندی تدریس. در پایان برنامه به حاضرین در کارگاه، گواهی حضور اعطا شد.
لازم به ذکر است ستاد نانو سالانه ۴ آزمون توانمندی تدریس فناوری نانو با هدف ارزیابی توانمندی علمی و مهارت داوطالبان در انتقال مفاهیم علوم و فناوری نانو برگزار مینماید و داوطلبانی که حد نصاب لازم در دو شاخص علمی و آموزشی را در این آزمون کسب کنند، گواهی توانمندی تدریس در سه سطح «مدرس تراز الف»، «مدرس تراز ب» و «مدرس تراز ج» از کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت خواهند کرد.