اولین هماندیشی و کارگاه آموزشی مدرسان فناوری نانو، پنج شنبه ۲۸ آذرماه ۹۲ از سوی دبیرخانه مسابقه ملی فناوری نانو در دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران) برگزار شد.
اولین هماندیشی مدرسان فناوری نانو برگزار شد
در این هماندیشی که با حضور ۴۳ نفر از دارندگان گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو برگزار شد، موضوعات زیر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت:
*گزارش ارزیابی سمینارهای ترویجی و کارگاههای آموزشی فناوری نانو در سال ۱۳۹۱
*آیین نامه حمایت از سمینارهای ترویجی و کارگاههای آموزشی سال ۱۳۹۲
*چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو
*پنجمین المپیاد دانشآموزی فناوری نانو
*سایت آموزش فناوری نانو
*آزمون و گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو
* بررسی پیشنهادهای مدرسین درباره اعمال برخی تغییرات در آزمونهای توانمندی تدریس (آزمون توانمندی تدریس پتنت، تخصصی شدن آزمونها، بررسی کارکرد ترازها و …)
حاضران در این برنامه، در خصوص مباحث مختلفی به ارائه نظر و پیشنهاد پرداختند که برخی از محورهای اصلی آنها به شرح زیر بود:
۱- تدوین مرجعی مناسب برای یکسان سازی ارایهها (فایلهای پاورپینت تدریس)
۲- تدوین یک فایل تدریس (پاورپینت، فیلم آموزشی و …) استاندارد توسط ستاد و ارایه آن به مدرسان
۳- برگزاری کارگاههای آموزشی به منظور توانمند سازی مدرسین فناوری نانو در حوزه تدریس
۴- برگزاری کارگاههای عملی و آزمایشگاهی برای مدرسین فناوری نانو با هدف افزایش سطح علمی و آموزشی مدرسان
۵- رفع دشواریهای موجود برای فعالیت مدرسین فناوری نانو در آموزش و پرورش
۶- ستاد به منظور به کارگیری مدرسین فناوری نانو جهت تدریس و بکارگیری در دانشگاهها، مدارس و پژوهشسراها برای ایشان جایابی نماید.
۷- ایجاد امکانی مناسب به منظور دریافت سهمیه کنکور برای المپیاد دانش آموزی
۸- ایجاد امکانی مناسب برای تاثیر گذاری بیش از پیش مسابقه ملی فناوری نانو در مصاحبه ورودی دکتری تخصصی
۹- کمک به تسهیل تعاملات بین مدرسین و شرکتهای آموزشی با هدف حفظ شأن و منزلت مدرسان و در نظر گرفتن منافع شرکتها و نهادهای ترویجی
۱۰- جلسات مشابهی مانند اولین هم اندیشی مدرسین فناوری نانو برگزار شود.
۱۱- در استانها و شهرستانها، استفاده از مدرسان بومی هر استان و منطقه در اولویت قرار گیرد.
۱۲- درخواست حمایت ستاد نانو از کارگاههای موضوعی و تخصصی.
۱۳- تدوین برنامه، راهکار و آیین نامهای بمنظور آموزش در مراکز صنعتی و تحقیقاتی
۱۴- برگزاری وبیناری برای آموزش و به روز رسانی اطلاعات مدرسین و همفکری
۱۵- استمرار جلسات هماندیشی مدرسان فناوری نانو
۱۶- تولید نرم افزارهای آموزشی برای گوشیهای هوشمند، تبلت و …
۱۷- انجام نظر سنجیهای هدفمند از طریق پیامک و ایمیل
۱۸- ارایه گواهی مکتوب توانمندی تدریس علاوه بر درج اسامی در سایت ستاد
۱۹- ارایه یک فرمت قرارداد مناسب در زمینه آموزش برای شرکتها و مدرسان فناوری نانو
۲۰- تمدید گواهی مدرسان فناوری نانو بر اساس کارنامه عملکرد ایشان
۲۱- در مورد طراحی سوالات المپیاد و مسابقه ملی فناوری نانو از مدرسان برتر استفاده شود.
۲۲- ایجاد خودارزیابی توانایی تدریس فناوری نانو در سایت ستاد نانو به صورت مجازی
۲۳- مباحث مربوط به ثبت اختراع و تجاری سازی (پتنت) هدفمندتر و بهینه تر در آزمون ها مطرح گردند.
۲۴- علاوه بر سرفصل سمینارهای مورد حمایت ستاد، کارگاهها و دورههای موضوعی و تخصصی هم مورد حمایت قرار گیرند.
در بخش دوم برنامه، کارگاهی آموزشی با عنوان «طراحی تدریس مبتنی بر آموزش و یادگیری فرآیند محور» توسط دکتر غلامعلی احمدی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارائه گردید.
سرفصلهای کارگاه آموزشی عبارت بودند از: مفاهیم یادگیری، اصول حاکم بر یادگیری، دو رویکرد آموزشی و یادگیری نتیجه مدار و فرآیند مدار، اصول کلی طراحی آموزشی و نمونههایی از الگوها و راهبردهای فرآیندی تدریس. در پایان برنامه به حاضرین در کارگاه، گواهی حضور اعطا شد.
لازم به ذکر است ستاد نانو سالانه ۴ آزمون توانمندی تدریس فناوری نانو با هدف ارزیابی توانمندی علمی و مهارت داوطالبان در انتقال مفاهیم علوم و فناوری نانو برگزار مینماید و داوطلبانی که حد نصاب لازم در دو شاخص علمی و آموزشی را در این آزمون کسب کنند، گواهی توانمندی تدریس در سه سطح «مدرس تراز الف»، «مدرس تراز ب» و «مدرس تراز ج» از کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت خواهند کرد.