ترسیم توزیع دما در سطح پوست با نانوحسگر گرمایی

محققان دانشگاه ایلینویز حسگر گرمایی ساختند که می‌تواند نقشه توزیع گرما در سطح پوست را ترسیم کند. در ساختار این حسگر از لایه‌ نازک طلا و سیلیکون استفاده شده‌است. دقت این حسگر ۰٫۰۲ درجه سانتیگراد است.

تحقیقات پیشین محققان نشان داده بود که می‌توان از ویفرهای سیلیکونی برای تولید پوست‌های الکترونیکی استفاده کرد. تحقیقاتی نیز درباره ترسیم نقشه دما در سطح پوست انجام شده بود که نشان می‌داد پوست چگونه می‌تواند دما را مدیریت کند.
برای انجام تصویربرداری گرمایی از سطح پوست، نیاز به دوربین‌های مادون قرمز بسیار گرانقیمتی است که قیمتی بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار دارد. چنین دوربینی توانایی اندازه‌گیری گرما را در سطح بافت زنده دارد.
یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی از دانشگاه ایلینویز و موسسه ملی تصویربرداری زیستی موفق به ارائه روشی برای اندازه‌گیری گرما در پوست دارای انحنا و در حال حرکت شده‌است. این روش می‌تواند با دقتی بالاتر از ۰٫۰۲ درجه سانتی‌گراد دما را اندازه‌گیری کند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Ultrathin conformal devices for precise and continuous thermal characterization of human skin در نشریه Nature Materials به چاپ رسیده است. این گروه تحقیقاتی با ساخت ابزاری نشان داد که می‌توان با دقتی بالا دما را در سطح پوست اندازه‌گیری کرد.
این ابزار یک حسگر دمایی بوده که دارای یک عملگر حرارتی است. این عملکرد روی یک لایه بسیار نازک و انعطاف‌پذیر قرار گرفته است. در زیر این حسگر، یک لایه نازک به ضخامت ۵۰ نانومتر از جنس طلا و یا یک غشاء سیلیکونی با ضخامت ۳۲۰ نانومتر قرار دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که داده‌های به‌دست آمده از هر دو نوع حسگر با هم یکسان است.
روگر از محققان این پروژه می‌گوید: این ابزار کاربردهای متعددی در آینده خواهد داشت. برای مثال می‌توان مقدار گرمای موجود در سطح زخم در حال جوش خوردن را به‌دست آورد و نقشه‌ توزیع دما در سطح زخم را ترسیم کرد، همچنین کمترین تغییر دمای ایجاد شده در اثر ورود عامل بیماری‌زا به بدن قابل شناسایی خواهد بود.
بزرگترین چالشی که در حال حاضر وجود دارد این است که این ابزار را بتوان به نحوی ساخت که به‌صورت بی‌سیم انرژی آن تامین شود. ایده‌های مختلفی برای این کار ارائه شده‌است اما هیچ یک تاکنون عملیاتی نشده‌است؛ بنابراین باید تحقیقات در این مسیر ادامه یابد.