انبرک نوری با قابلیت دستکاری و تصویربرداری از نانوذرات

شرکت اپتوفلویدیکس (Optofluidics) انبرک نوری جدیدی ساخته است که می‌تواند نانوذرات را جابه‌جا کند. این ابزار علاوه‌بر دستکاری ذرات، قادر به تصویربرداری از نانوساختارها است. یکی از مزیت‌های این انبرک آن است که می‌توان پروتئین‌ها را نیز با آن دستکاری کرد.

شرکت اپتوفلویدیکس (Optofluidics) اخیرا ابزاری موسوم به نانوتویزر (NanoTweezer) به بازار عرضه کرده است. این دستگاه یک سیستم دستکاری و آنالیز نانوذرات است که می‌تواند اجسام نانومقیاس را برداشته، جابه‌جا کرده و همچنین آن را آنالیز نماید. این انبرک نانومقیاس می‌تواند تعداد زیادی از نانوذرات نظیر کلونی از پروتئین‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و نانوذرات معدنی را جابه‌جا نماید. در ساخت این انبرک از فناوری نانوفتونیک استفاده شده‌است که با استفاده از آن می‌توان ابعاد، شکل و کیفیت پوشش موجود در سطح نانوذرات را اندازه‌گیری کرد. این انبرک را می‌توان به میکروسکوپ‌های استاندارد متصل کرد.
دیوید اریکسون از مدیران شرکت اپتوفلویدیکس می‌گوید انبرک جدیدی که ما ساختیم یک ابزار تجاری استاندارد بوده که قادر به دستکاری و آنالیز نانوذرات منفرد، ویروس‌ها، باکتری‌ها و حتی پروتئین‌ها است. این ابزار جدید قادر است اطلاعاتی درباره ابعاد، شکل و ترکیب شیمیایی ذرات ارائه کند.
در این ابزار جدید، پرتو لیزر با طول موج مشخصی به سل حاوی نمونه تابیده می‌شود، نور در برهم‌کنش با نانوساختار موجب به دام افتادن آنها شده و می‌تواند نانوساختارها را گیر اندازد. این دستگاه جدید می‌تواند تاثیر قابل توجهی در بازار تولید دارو، سلامت، مواد و انرژی بگذارد. این دستگاه را می‌توان برای آنالیز ذرات، طیف‌سنجی ذرات منفرد، اندازه‌گیری پوشش‌ها، مطالعه شکل ذرات، آنالیز پیگمنت‌ها و تصویربرداری ذرات زیر میکرون استفاده کرد.
درباره اپتوفلویدیکس
اپتوفلویدیکس شرکت تولیدکننده تجهیزات علمی و تحقیقاتی است که روی تجاری‌سازی ابزارهای مربوط به مطالعه ذرات کار می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده و در حال حاضر روی ساخت انبرک نانومقیاس کار می‌کند. این ابزار با بهره‌گیری از فناوری‌نانو و نانوفتونیک کار می‌کند.